Nog zo’n bedrijf dat relatiemarketing ontzettend belangrijk vind. Met een enorme betrokkenheid binnen het bedrijf tot aan de Raad van Bestuur aan toe. ten die je met evenementen en sponsoring kunt bereiken. We waren nauw betrokken bij de salesafdeling. Als er evenementen gedaan werden, dan zorgde je ervoor dat de salesmensen met hun klanten in contact kwamen. Ook kreeg je via sales een goede terugkoppeling wat klanten van het event vonden en of het had geresulteerd in concrete contracten. Het werd ook heel professioneel aangepakt. Vooraf werd er altijd een communicatie en eventplan gemaakt met daarin doelstellingen en de termijnen. En de events werden geïntegreerd met alle andere marketingactiviteiten. In die periode is de eventafdeling ook geïntegreerd in de marketingafdeling. Dat zie je tegenwoordig bij steeds meer bedrijven. De eventafdeling hangt er niet meer los bij. Zo kan ik me nog de integratie van Ricoh en Nashuatec herinneren. Hier is een heel marketingplan voor gemaakt. Er moest natuurlijk een feest komen, maar er werd ook over nagedacht over hoe gaan we dit naar buiten communiceren. Het is dan leuk dat je het evenement doet in het verlengde van de marketingcampagne daar omheen. In de advertentiecampagne kwam een helikopter voor en die kwam dan ook terug tijdens de evenementen die we gedaan hebben. Ricoh was ook sponsor van de musicals van V&V entertainment, dus dan kwamen ook musicalsterren naar het evenement. Ja, dat was prachtig. Hoe ben je als ZZP-er begonnen? Het was een idee waar ik wat al langer aan dacht. Toen speelden er tweeëneenhalf jaar geleden wat ontwikkelingen bij Ricoh en kreeg ik een mooi aanbod om uit dienst te gaan en als freelancer nog een aantal opdrachten voor Ricoh te mogen doen. Toen dacht ik ‘hé, dat is een mooie kans voor mij’. Mooie opdrachten. Zo heb ik een inspiratiereis georganiseerd met een vijfentwintigtal relaties waar we top ICT-bedrijven in Amerika hebben bezocht, zoals ebay en Google. Maar ook een IT-project als Ricoh mobiel, een mobiele applicatie die bij alle medewerkers op hun Blackberry werd geïnstalleerd, zodat het intranet daar ook goed op getoond werd. Dat is toch compleet iets anders. Het managen van een technisch project is voor mij hetzelfde als het organiseren van een evenement. Je moet gewoon zorgen dat je 18|QM WINTER 2011 de juiste mensen erbij haalt en de planning goed strak in de gaten houdt. Omdat het zo anders was, was het ook leuk om te doen. Wat voor een opdrachten doe je nu? Ik heb een aantal dingen voor de gemeente Amersfoort gedaan, doe nog wat opdrachten voor een landelijke vastgoedonderneming die panden beheert voor zorginstellingen en heb ook nog een langlopende opdracht bij een advocatenkantoor. Ook dit is weer heel gevarieerd, van openingen, eerste steenleggingen tot luxe relatie-evenementen. Over het algemeen kom ik goed aan mijn opdrachten. Je weet hoe het werkt als freelancer. Zo heb je drie aanbiedingen waar je uit kunt kiezen en zo heb je niets. Hoe kom je aan nieuwe opdrachtgevers? Dat is eigenlijk van het begin af vanzelf gegaan. Ik beschik na al die jaren natuurlijk over een breed netwerk. Vanuit mijn werk vroeger heb ik veel contacten bij corporate bedrijven. Ik ben bij Ricoh en bij Wegener lid geweest van het Genootschap van Eventmanagers. Dat is voor mij een handige netwerkclub. Nu ben ik geen lid meer, omdat ik als freelancer werk, maar nu ben ik dan lid van Freelance Event Professionals. Ook daar heb ik al nuttige contacten opgedaan. Zijn dat puur netwerkclubs of krijg je er ook het idee dat je samen een branche bent? Ik zie het toch ook echt als een branche, waar je elkaar ook heel goed kunt helpen. Als je nu kijkt naar de nieuwe wetgeving die toch weer aangepast is. Dan zie je dat je als genootschap samen een vuist kunt maken en naar de overheid brieven kunt schrijven, over welke consequenties dat heeft voor de evenementenbranche. Ik moet zeggen dat Leon (Kruitwagen, red) wat dat betreft er flink aan trekt. Als je het over de branche hebt, dan heeft hij de afgelopen tien jaar op dit vlak zeker zijn diensten bewezen. Wat is jouw kracht? Sowieso jarenlange ervaring. Wat ik heel vaak hoor is dat ik een rustpunt ben, een baken, in ieder geval heel erg stressbestendig. Het blijkt dat ik bedrijven heel veel vertrouwen geef. Als Judith het doet, dan komt het wel goed. Pagina 17

Pagina 19

Scoor meer met een online shop in uw weekbladen. Velen gingen u voor en publiceerden onderzoeksrapporten online.

QM winter 2011 Lees publicatie 2Home


You need flash player to view this online publication