PROFESSIONEELSPREKER Humor is het wapen van dé stadsmarketeer van Nederland Als citymarketeer introduceerde Frits Huffnagel ‘I amsterdam’ en onderstreepte Den Haag als internationale stad van vrede en recht. Hij maakte bewoners weer trots op hun stad: ‘Daar klopt het hart van citymarketing.’ Waar leerde een communicatieman als u het vak? “Mijn klik met communicatie was er al heel vroeg. Net als mijn fascinatie voor politiek. Ik wist op de lagere school al dat ik politicologie wilde gaan studeren. Tijdens de schoolvakanties nam ik regelmatig de trein van Leiden naar Den Haag om op de publieke tribune de debatten in de Tweede Kamer te volgen. Thuis somde ik vrolijk namen op van politici die ik had zien spreken. Als middelbare scholier werd ik lid van Club Veronica, de jongerenorganisatie van de omroep Veronica, opgericht door Rob Out. Daar mochten we zelf televisie, radio en een blad maken. Een mooie tijd. Later ging ik werken bij opleidingscentrum De Baak en was verantwoordelijk voor mediatraining van journalisten. Tegelijkertijd werd ik gemeenteraadslid voor de VVD in Amsterdam en maakte ik in de praktijk mee hoe het is om met pers om te gaan.” Wat is uw boodschap? “Over citymarketing vertel ik dat het draait om drie doelgroepen: bewoners, bedrijven en bezoekers. Ook in die volgorde van belangrijkheid. Je moet bewoners trots maken op hun stad, want dat dragen ze uit. Je zoekt naar wat jouw gemeente of regio uniek maakt. Daarna moet je een lange adem hebben en vasthouden aan je keuzes. Citymarketing is een marathon, geen sprintje. Als ik over politiek spreek dan gaat het vaak over het liberalisme. Het mooie 36|QM WINTER 2011 van het liberalisme vind ik dat vrijheid wordt gekoppeld aan verantwoordelijkheid en verdraagzaamheid. Mensen zijn niet gelijk, maar wel gelijkwaardig. Dat is een volstrekt andere boodschap dan het socialistisch streven naar gelijkheid of het christendemocratische idee dat het gezin belangrijker is dan het individu.” Wat is uw specialiteit als spreker? “Ik prikkel. Neem af en toe bewust stelling tegen de heersende opinie in. Met humor kun je bovendien mensen meenemen in je verhaal en er ook voor zorgen dat ze op blijven letten. Humor is een machtig wapen. Het zorgt ervoor dat je een harde boodschap zacht kunt communiceren. Dat werkt vrijwel altijd. Het grootste verschil tussen spreken voor een zaal en het presenteren op de radio is het rechtstreekse contact met je publiek. Voor BNR presenteerde ik ook het programma Peptalk. Dat was een zeer opiniërend programma waarin ik stelling nam en waarop luisteraars konden reageren. Dat was redelijk direct, maar nog steeds zonder dat je je toehoorders ziet. Op een podium of in een zaal kun je meteen van de gezichten aflezen wat mensen er van vinden.” Ben je onlangs nog verrast? “Het verrast me af en toe dat ik uitspraken lees van mensen die nog nooit in de praktijk aan citymarketing hebben gedaan. Regelmatig lees ik mijn eigen uitspraken en geleerde lessen terug, Pagina 35
Pagina 37Heeft u een whitepaper, magstream of web tijdschriften? Gebruik Online Touch: spaarprogramma online op uw website plaatsen.
QM winter 2011 Lees publicatie 2Home