QMVOORWOORD 06 “De uitkomst van een vergadering is heel anders in de natuur” Wat Rob Hermans betreft is het hutje-op-de-hei-gevoel van alle tijden en zal dit vergaderconcept over honderd jaar nog steeds in zwang zijn. “Die markt is er en zal er altijd blijven”, stelt de CEO van Fletcher Hotels overtuigend. 12 “Wijn moet niet intimiderend zijn” Vindict.nl mag zich in 2012 de beste Wijnwebwinkel van het jaar noemen. “Het moet leuk, ontspannen zijn om een wijn uit te kiezen, vinden wij. Niet intimiderend”, stelt Evelijn van Heuven. Daarnaast vond deze vinoloog een chocolade die je ook met droge wijnen kunt combineren. 16 “Ik heb goede relatiemarketing gehad” Bij Wegener leerde ze hoe er genetwerkt wordt en oog voor detail. Bij Ricoh zag ze hoe je evenementen integreert in een compleet marketing en communicatieplan. Die kennis en ervaring stelt Judith Noortman nu als freelance event manager beschikbaar. 22 Nieuwe exclusieve locatie Paushuize, op een steenworp afstand van de Domtoren, werd door de provincie Utrecht met name gebruikte als representatieve residentie van de commissaris van de Koningin. De afgelopen twee jaar is het uit 1517 daterende pand zowel inwendig als uitwendig volledig gerestaureerd en opnieuw ingericht. Nu is het historische pand ook beschikbaar voor zakelijke bijeenkomsten. 28 Drie nieuwe congresbureaus op volle toeren Drie nieuwe congresbureaus zijn het afgelopen jaar met nieuw elan gestart om hun regio op de kaart te zetten: Citymarketing Amersfoort, Utrecht Convention Bureau (UCB) en Convention Bureau Brabant. 32 Column: Volgens Soons Met ingang van deze editie introduceren we een nieuwe columnist: Ton Soons. Dit keer laat hij zijn licht schijnen op podiumperikelen. 34 Grootformaat conference guide Interactief informatiescherm en opvallende reclamezuil in één. Dat is de Multiped. Voor de deelnemer is het een 46 inch ‘app’ als overzichtelijke conference guide. Voor de congresorganisator is het een opvallende manier om de deelnemers van actuele informatie te voorzien. 36 I AM FRITS HUFFNAGEL Als citymarketeer introduceerde Frits Huffnagel ‘I amsterdam’ en onderstreepte Den Haag als internationale stad van vrede en recht. Hij maakte bewoners weer trots op hun stad: ‘Daar klopt het hart van citymarketing. 40 Vergaderen tussen de leeuwen? Het kan in parkstad Limburg. 44 MeetingNieuws Hoge waardering eerste MPI’s ‘kijkje in de keuken’. Voorwoord Marathon Heel veel citymarketing dit keer in QM. Of moeten we zeggen regiomarketing. Om Roland Koster, de kersverse directeur van Convention Bureau Brabant aan te halen: om de zakelijke markt naar je toe te halen als stad, heb je ook de omgeving nodig. In zijn geval is ‘s Hertogenbosch de aantrekkelijke stad om te vertoeven, maar zullen onder meer de universiteiten in Tilburg en Eindhoven de (internationale) kennisbijeenkomsten moeten entameren. EDWIN NUNNINK Hoofdredacteur qm@hetportaal.com Het congresbureau voor Noordoost-Brabant is één van de vier nog jonge congresbureaus die zich in deze editie presenteren. Allen tussen de één en anderhalf jaar oud. Ieder in een andere ontwikkelingsfase en met zijn eigen aanpak. U kunt lezen wat Citymarketing Amersfoort in één jaar tijd al heeft bereikt door innovatieve marketing door gebruik te maken van social media, een viral campagne en een gepersonaliseerde DM-campagne. En over de geïntegreerde aanpak in Utrecht, waar stadspromotie, toerisme en congreswerving als één kenniscentrum opereert. Het Utrecht Convention Bureau heeft inmiddels een compleet stimuleringspakket opgetuigd om aantrekkelijk te zijn voor meerdaagse congressen, met de ambitie om Den Haag voorbij te streven op de ICCA ranglijst van internationale congressteden. In Limburg werken acht gemeenten samen om hun regio parkstad Limburg verder te ontwikkelen. Om ook het zakelijk toerisme aan te trekken besloot Erik-Jan Ginjaar, general manager van twee hotels in de regio, het parkstad Limburg Congres Bureau van de grond te tillen. Een vrij ondoordachte actie erkent hij nu, want hij en zijn mede initiatiefnemers haalden er een ongelooflijke lading werk mee op hun nek. Gelukkig wordt het initiatief inmiddels breed omarmt en Ginjaar verwacht in 2012 te kunnen oogsten. Met name de tijd die zit tussen zaaien en oogsten heeft in het verleden menig initiatief op het gebied van destinatiemarketing de das om gedaan. Zeker als de ambitie internationaal is, duurt het doorgaans vele jaren voordat de inspanningen fundamentele resultaten opleveren. Om het populair te zeggen: ‘Citymarketing is een marathon, geen sprintje’. Deze is niet van mijzelf, maar van Frits Huffnagel, die vaak de bronvermelding bij uitspraken uit zijn koker mist. Ook deze ‘stadsmarketeer van Nederland’ ontbreekt niet in deze editie. < QMCOLOFON JAARGANG 23, winter 2011, QUALITY IN MEETINGS (QM): nummer 103, vakblad voor de meeting planner. OPLAGE: 7.000 exemplaren. FREQUENTIE: vier keer per jaar. UITGEVERIJ: Het Portaal Uitgevers, Postbus 125, 1520 AC Wormerveer, Tel. (075) 6475747, Fax (075) 6284914, E-mail: qm@hetportaal.com REDactie: Edwin Nunnink (Hoofdredacteur), Judith Munster. REDACTIONELE MEDEWERKERS: Patrizia Antuzzi, Jos Goossens, Jan Jacobs, Ad Moerman, Harald Roelofs, Ton Soons, Rutger Vahl. UITGEVER: Edwin Nunnink. ABONNEMENTEN: Els Metselaar (abonnementen@hetportaal.com), Nederland: € 84,36 per jaar (excl BTW), Europa: € 88,36 per jaar, Studenten: € 46,35 per jaar. Abonnementen worden afgesloten voor een jaar en verlengd tot wederopzegging. Opzeggen dient twee maanden voor afloop van de abonnementsperiode en schriftelijk te geschieden. ADVERTENTIES: Mart Mulder (mart.mulder@hetportaal.com), Tel. (06) 54317087. TRAFFIC: Els Metselaar en Monique Zijlstra (traffic@hetportaal.com), Tel. (06) 6475747. VORMGEVING: Aryen Bouwmeester, SDA Print + Media. DRUK: SDA Print + Media. COVER: Thomas Fasting. WINTER 2011 QM|05 Pagina 4

Pagina 6

Voor uitgaves, online weekbladen en uitgaves zie het Online Touch online publisher CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een online shop in uw clubmagazines.

QM winter 2011 Lees publicatie 2Home


You need flash player to view this online publication