QMVOORWOORD 08 ‘Je gunt het jezelf om naar ons toe te gaan’ Het managen van het merk Bilderberg is in deze tijd nog belangrijker dan voorheen, stelt CEO Dries van der Vossen. De opkomst van boekingssites, die een sterke machtspositie hebben afgedwongen, behoeft tegengas. 15 Column: Volgens Soons Ton’s motto is dit keer: ‘De voorzitter staat in dienst van de toehoorders’. 16 Over hoe de VVD 600 amendementen vlot wegwerkt Ton Soons komt met zijn onafscheidelijke zakmesje zonder problemen het verkiezingscongres van de VVD binnen en valt over de kleine lettertjes op de badges en op de presentatieschermen. 20 Martijn Bulthuis ‘Leiden tussen de oren krijgen’. Dat is de opdracht die de nieuwe directeur van Leiden Marketing zichzelf stelt. 22 How to deal with ‘The big squeeze’ Amsterdam RAI was deze zomer gastheer van het jaarcongres van de International Association of Congress Centres (AIPC). Het veruit belangrijkste onderwerp: ‘It’s the economy stupid!’. 24 Nieuw totaalproduct voor de congresmarkt Van den Tweel groep opereert weer zelfstandig en heeft haar eigen locatie in Nijkerk herontdekt. Ampt van Nijkerk, Hart van Holland, De Loods en Het Forum bieden samen alles wat je bij elk type congres nodig kunt hebben. 29 Tijdgeestwatcher Peter Heshof ‘Prima al die trends, maar begin bij jezelf. Je kunt trends zien als een golf waarop je kunt mee surfen. Als de timing klopt en de golf bij je past.’ 33 Inzicht in uitgaven voor meetings onbreekt Van de bedrijven die regelmatig meetings en events organiseren heeft 37% geen specifieke richtlijnen voor de inkoop voor deze bijeenkomsten, blijkt uit onderzoek van Airplus. 34 Nieuwe managers, bestaande hotels en historische verhalen Frank Boekhorst van Hampshire Landgoedhotel Holthurnsche Hof en Alco van Berkel van Fletcher Hotel De Mallejan nemen een kijkje in elkaars keuken. 44 ‘Copy/Paste-orders bestaan bij ons niet’ Creator Meeting Support viert haar 25 jarig bestaan als leverancier van congresartikelen. Harry en Steffen Kalverboer vertellen over de complexiteit en creativiteit van deze dienstverlening. 50 Rob den Hartog Incentive reizen voor opdrachtgevers uit Europa of uit China? Op aarde of de ruimte in? Of de productie en licensing van premiums? Anders het organiseren van associatiecongressen? Rob den Hartog van Incentive Europe zoekt altijd naar kansen. Voorwoord Rekening schuiven Op het internet hoef je voor veel diensten en soms ook producten niet te betalen. Tenminste niet met geld. Je zou ook al de persoonlijke informatie die je achterlaat als betaalmiddel kunnen zien. Dit heeft ook zijn effecten in de offline wereld. Zeker daar waar onen offline samenkomen. Het meest besproken voorbeeld in onze branche is die van de gratis WiFi. Een deelnemer verwacht dat hij of zij tijdens een meeting op elk moment, overal in de locatie, met een apparaat van zijn of haar keuze gratis het internet op kan. De vraag is vervolgens wie dat gaat betalen. De organisator of de locatie? Het onderwerp kwam ter sprake tijdens mijn interview met Dries van der Vossen, CEO van Bilderberg. Hij vindt het logisch dat zijn locaties een vergoeding vragen voor het gebruik van draadloos internet. Het aanleggen van een hoogwaardig netwerk vergt forse investeringen en die zullen ook terugverdiend moeten worden. We hebben het hier niet over een standaard hotspot en natuurlijk moeten de tarieven reëel zijn, voegde hij er aan toe. Natuurlijk kan zo’n post op nul gezet worden in de onderhandelingen over het totaalproduct. Dat is ook wat gebeurt in de praktijk. De congrescentra die wereldwijd verenigd zijn in het AIPC stellen in een onderzoek van hun vakorganisatie dat ze veel extra’s moeten weggeven in de ellenlange onderhandelingen met hun opdrachtgevers. Anderzijds hebben ze hun huurtarieven tegen de crisis in wel kunnen verhogen. Je kunt het ook zien als het kantelen van de oorspronkelijke onderhandelingsstrategie, waarin het gebruikelijk was om een tegemoetkoming te doen in de huurprijs om vervolgens geld te verdienen met aanvullende producten en diensten. Een ander voorstel is om de congresganger zelf voor bepaalde diensten te laten betalen. Bijvoorbeeld Cash & Carry catering in plaats van de (buffet) lunch als inclusief onderdeel van het congrespakket. Wat overigens gelijk de discussie oproept voor wie het inkooprisico is. Het zijn allemaal strategieën die de illusie moeten wekken van gratis of heel goedkoop. Uiteindelijk zullen alle organisatoren, leveranciers en dienstverleners winst willen (moeten!) maken. Het steeds proberen te verschuiven van de rekening zal daar niet aan bijdragen. < EDWIN NUNNINK Hoofdredacteur qm@hetportaal.com QMCOLOFON JAARGANG 24, herfst 2012, QUALITY IN MEETINGS (QM): nummer 106, vakblad voor de meeting planner. OPLAGE: 7.000 exemplaren. FREQUENTIE: vier keer per jaar. UITGEVERIJ: Het Portaal Uitgevers, Postbus 125, 1520 AC Wormerveer, Tel. (075) 6475747, Fax (075) 6284914, E-mail: qm@hetportaal.com REDactie: Edwin Nunnink (Hoofdredacteur), Judith Munster. REDACTIONELE MEDEWERKERS: Patrizia Antuzzi, Jos Goossens, Jan Jacobs, Ad Moerman, Harald Roelofs, Ton Soons, Rutger Vahl. UITGEVER: Edwin Nunnink. ABONNEMENTEN: Els Metselaar (abonnementen@hetportaal.com), Nederland: € 84,36 per jaar (excl BTW), Europa: € 88,36 per jaar, Studenten: € 46,35 per jaar. Abonnementen worden afgesloten voor een jaar en verlengd tot wederopzegging. Opzeggen dient twee maanden voor afloop van de abonnementsperiode en schriftelijk te geschieden. ADVERTENTIES: Ferry Aaftink (ferry.aaftink@hetportaal.com), Tel. (06) 12643168. TRAFFIC: Natasja Groenink en Monique Zijlstra (traffic@hetportaal.com), Tel. (075) 6475747. VORMGEVING: Aryen Bouwmeester, SDA Print + Media. DRUK: SDA Print + Media. COVER: Adriaan van Dam HERFST 2012 QM|5 Pagina 4

Pagina 6

Scoor meer met een e-commerce shop in uw clubmagazines. Velen gingen u voor en publiceerden reisgidsen online.

QM Herfst 2012 Lees publicatie 4Home


You need flash player to view this online publication