HOSPITALITYBRAND ‘Je gunt het jezelf Van origine is hij een financiële man met zijn wortels in de lease wereld, maar vervolgens opgegroeid in de marketing en sales. Bij Bilderberg voelt hij zich helemaal op zijn plaats. Je krijgt niet vaak de kans om als CEO met een echt Nederlands merk te werken, stelt Dries van der Vossen. “Het is net als een mooie vrouw. Je wordt er verliefd op en blijft er met veel plezier aan hangen.” D ries van der Vossen houdt vandaag kantoor in het Amsterdamse Bilderberg Garden Hotel, mede bekend om restaurant De Kersentuin, waar Joop Braakhekke eens furore maakte. “Ik ben weinig op het hoofdkantoor in Renkum”, vertelt de CEO van hotelgroep Bilderberg. “Daar zou ik de mensen alleen maar voor de voeten lopen. Er zit maar een klein team. Op de locaties daar gebeurt het. Daar wil ik dan ook zijn.” Écht Nederlands “Bilderberg is een écht Nederlands merk. We bestaan al heel lang, bijna 60 jaar, en ontvangen een miljoen gasten per jaar, waarvan 95 procent uit Nederland. Die komen hier al generaties lang. Voor een mooie doordeweekse vergadering, een 8|QM HERFST 2012 mooi weekend weg met het gezin, een huwelijk of jubileum.” “Wij bieden een mix aan prachtige locaties met een bepaalde ambiance, karakteristiek. Daarnaast hebben we 1.400 zeer enthousiaste, gepassioneerde medewerkers die gastvrijheid uitstralen. Je gunt het jezelf om naar ons toe te gaan. Dat is de intrinsieke waarde van het merk Bilderberg.” “Er zijn twee dingen van essentieel belang in de hotelwereld. Als je de hoek om komt, moet je direct denken ‘hier wil ik een week blijven’. Curbappeal noem je dat. Daarna draait het om sense of arrival. Het eerste positieve gevoel moet verstevigd worden door de manier waarop je wordt ontvangen. Je moet je welkom voelen; thuis voelen. Dat heeft te maken met hoe je verwelkomt wordt, maar ook hoe de locatie is aangekleed qua design, hoe de lobby is ingericht, et cetera.” om naar ons toe te gaan’ Het managen van het merk Bilderberg is in deze tijd alleen nog belangrijker dan voorheen, stelt Van der Vossen. De opkomst van boekingssites die een sterke machtspositie hebben afgedwongen als bron van boekingen - door Van der Vossen steevast als distributie aangeduid - behoeft tegengas. Paar miljoen commissie “Onze distributie via internet is in korte tijd van 25 naar 42% opgelopen. Dat betekent tegelijkertijd dan we van een paar ton aan commissie vroeger, naar nu een paar miljoen zijn gegaan. Dat gaat gewoon ten koste van je marge. Commissies van 25% zijn natuurlijk gekkenwerk, maar het gebeurt wel. De toegevoegde waarde van deze tussenpersonen is heel erg beperkt. Zij maken van je brand een commodity. Ze verkopen je inventory tegen lagere prijzen. En het levert je per definitie een klant die niet loyaal is aan je brand. Een klant die altijd op zoek is naar de laagste prijs.” “Wij hebben dit als industrie laten gebeuren. Daar moeten we voorzichtiger mee omgaan. Zonder onze producten zijn de boekingssites niets. Ik heb veel respect voor hun marketing en hoe ze hun brand opbouwen, maar zo is het wel.” “Voor ons is heel belangrijk ‘eigen winkel eerst’. Dat betekent voortdurend bouwen aan het merk, zowel online als offline. De directe verkoop en distributie via internet en met name eigen website en booking engine die er achter zit, is daarbij een speerpunt. Je moet dus absoluut zichtbaar en dus vindbaar zijn. Dat is een dure vorm van marketing en veel in beweging. Het hele search › Pagina 7

Pagina 9

Interactieve emagazine, deze uitgave of artikel is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online bladerbaar publiceren van online edities.

QM Herfst 2012 Lees publicatie 4Home


You need flash player to view this online publication