PROFESSIONEELSPREKER mee te nemen in je verhaal moet je droom “Om mensen zichtbaar zijn” voldoende te eten hebben – onbegrijpelijk. Dat wil ik mijn zoontje eigenlijk niet uitleggen. Ik denk dat we onrecht kunnen veranderen, daarom doe ik wat ik kan.” Wat is uw slechtste ervaring als spreker? “Dat waren twee optredens in de kleedkamer, beide bij KNVBbekerfinales waarbij we een prima eerste helft speelden, maar het in de tweede helft lieten lopen. Wat ging er mis? Tijdens de rust gaf ik het team een emotionele peptalk, terwijl ik taakgerichte coaching had moeten geven. Als ik me beter in de groep had verplaatst, beter had geluisterd, had ik het andersom gedaan. Gelukkig kreeg ik een derde bekerfinale met FC Twente. De eerste helft begon dramatisch; mijn aanvoerder scheurde haar kruisbanden af en we kregen rood. Maar dit keer hielden we het hoofd koel, ook in de kleedkamer. We wonnen met 3 – 1.” Mary Kok Willemsen: “Het liefst laat ik de wereld een beetje gezonder achter: onze kids groeien op in warme en veilige huizen terwijl anderen niet eens voldoende te eten hebben – onbegrijpelijk.” Wat is uw eigen passie? “Naast voetbal en mijn gezin? Op mijn achttiende kreeg ik de ambitie om in Eritrea een voetbalschool op te richten. Door omstandigheden schoof het plan op de lange baan, maar het bleef kriebelen. Ik wilde meer dan alleen voetbaltrainer zijn, meer dan alleen kinderen in Nederland met voetbal blij maken. Onlangs schreef ik een projectplan dat een aantal mensen bij FC Twente enthousiast maakte. Nu spreken we met NGO’s.” “Het liefst laat ik de wereld een beetje gezonder achter: onze kids groeien op in warme en veilige huizen terwijl anderen niet eens Bent u onlangs nog verrast? “Er zijn grote voetbalclubs die zich heel nadrukkelijk profileren als sociaal en maatschappelijk betrokken.” “Toch kunnen ze de potentie van vrouwenvoetbal maar niet herkennen. Daarmee sluit je zo’n grote groep uit! Vrouwenvoetbal is de snelst groeiende sport ter wereld: er voetballen 127 duizend meisjes in Nederland, evenveel voetbalsters als hockeysters. Clubs negeren ook nog eens een potentiële doelgroep van seizoenkaarthouders, nieuwe sponsoren, fan artikelen, enzovoort. “ “Dat is naar mijn mening belabberd ondernemerschap. Binnen FC Twente groeien we gestaag door naar een begroting van een miljoen voor het vrouwenvoetbal. Daarnaast zijn de vrouwen ook een geweldige marketingtool voor de club.”< Tekst Jos Goossens VOORJAAR 2012 QM|47 Pagina 46

Pagina 48

Heeft u een sportblad, blueberry of egidsen? Gebruik Online Touch: PDF digitaal zetten.

QM104 Lees publicatie 1Home


You need flash player to view this online publication