QMVOORWOORD 06 “We zullen ons meer moeten profileren voor meetings en congressen” Libéma heeft als locatieverschaffer in de congres- en meetingmarkt nog niet die status die ze bij organisatoren van beurzen en publieksevenementen wel heeft. Met congrescentrum 1931 is de kentering gekomen. 14 Organiseer een meeting met klasse voor weinig geld U wilt besparen, maar ook niet armoedig overkomen. Dan maar geen meeting? Jawel, want met deze tips organiseert u een goedkope bijeenkomst met wel degelijk een professionele uitstraling. 18 “Als een klant belt, weet ik precies wat de stand van zaken is” 22 Meeting rooms with a view Amsterdam is met de komst van het Conservatorium Hotel 25 Column: Volgens Soons Ton’s motto is dit keer: “Contact aan? Scherm uit!” 26 MPI NL Conference 2012: Blut... Meeting congres zet inspiratie in tegen crisis 28 Paushuize trekt volle zalen Genodigden uit Utrecht en de meeting industrie waren op 9 maart zo massaal op de heropening van het Paushuize afgekomen, dat de hoofdzaal tijdens de openingsspeech uitpuilde van de mensen. 30 MPI Nederland bezoekt Londen ‘The Year of sustainability in the event industry’. 40 Twee uitersten ontmoeten elkaar Joyce Leeftink van Regardz Meeting Centre in het WTC in Arnhem en Hans Visser van Hotel de Cantharel in Apeldoorn bekijken én beoordelen elkaars locatie. 44 “In passie zit iets verschrikkelijk krachtigs” Mary Kok Willemsen knokt voor haar idealen 52 De duurste accommodaties van Europa Vergaderen in een paleishotel 56 “Er moeten gewoon meer creatieve mensen in deze industrie komen” “We hebben niet voldoende professionele bedrijven die over alle kwaliteiten beschikken om te kunnen doen wat er nodig is in deze niche markt.” Met ‘we’ en ‘deze niche markt’ verwijst Mario Enzesberger naar de incentive travel industrie. Zijn eigen bedrijf Liberty International blijft groeien. Volgens Bea Smink zijn de volgende ingrediënten voor een goede organiser onmisbaar: een scheut spontaniteit, een dikke plak organisatietalent, een flinke toef klantvriendelijkheid en een snufje humor. Goed roeren en voilà: daar staat ‘the perfect meeting planner’. niet alleen een luxury lifestyle hotel rijker, maar eveneens een bijzondere meetinglocatie. Vanuit het ‘glazen gebouw waarin de meeting rooms zijn gecreëerd kijk je naar keuze uit op het levendige atrium of de omliggende herenhuizen. Voorwoord Creatief in crisistijd In tijden van crisis wordt mensen creatief. Gelukkig ook in de meeting industrie. Niet bij de pakken neerzitten, maar een aanpakken, is het credo. De organisatoren van de MPI NL Conference hebben met gevoel voor deze tijdgeest de tiende editie van dit meeting congres het wat dramatisch klinkende thema Blut.... meegegeven, maar daar tegenover een programma neergezet met sprekers die het negatieve tij in hun eigen leven wisten te keren en sprekers die vol passie hun originele initiatieven waar maken. Wie inspiratie wil opdoen, zorgt dat die er op 23 april bij is in het Amsterdamse DeLaMar Theater. De incentive travel industrie kan hier een voorbeeld aan nemen. Volgens Mario Enzesberger, oprichter en CEO van het almaar groeiende Liberty International, ontbeert het in deze branche aan voldoende creativiteit. En collectiviteit. De incentive markt moet je zelf vinden en creëren door klanten te activeren en hun behoefte te begrijpen én in te vullen, stelt hij. Budget is daarbij van secundair belang. Zelf hebben we Harald Roelofs, voormalig hoofdredacteur van QM, de beide uitersten van het spectrum laten onderzoek. Hij vertelt hoe je met een beperkt budget toch een meeting met kwaliteit kunt organiseren. Daarnaast inventariseerde hij de duurste locaties in Europa. Wie voor een koopje topkwaliteit wil maakt in deze moeilijke economisch situatie immers de meeste kans. Goed ook om te constateren dat Nederland weer twee ‘buitencategorie’ locaties rijker is. In de vorige editie hebben we al ruimschoots aandacht besteedt aan het prachtig gerenoveerde Paushuize in Utrecht. De massale opkomst bij de opening begin maart is een duidelijk teken dat veel mensen aanvoelen dat het hier om een bijzondere accommodatie gaat. Dit keer ook aandacht voor het luxury lifestyle Conservatorium Hotel, dat zich in het hart van Amsterdam haar deuren heeft geopend. Het gerenoveerde hoofdgebouw laten we daarbij links liggen, want het meeting gedeelte met uitzicht op het sfeervolle atrium is al reden genoeg om deze locatie eens te bezichtigen. Fijn om te constateren dat er zoveel goed nieuws is te melden en te zien dat een economische crisis de motor is achter creativiteit. < EDWIN NUNNINK Hoofdredacteur qm@hetportaal.com QMCOLOFON JAARGANG 24, voorjaar 2012, QUALITY IN MEETINGS (QM): nummer 104, vakblad voor de meeting planner. OPLAGE: 7.000 exemplaren. FREQUENTIE: vier keer per jaar. UITGEVERIJ: Het Portaal Uitgevers, Postbus 125, 1520 AC Wormerveer, Tel. (075) 6475747, Fax (075) 6284914, E-mail: qm@hetportaal.com REDactie: Edwin Nunnink (Hoofdredacteur), Judith Munster. REDACTIONELE MEDEWERKERS: Patrizia Antuzzi, Jos Goossens, Jan Jacobs, Ad Moerman, Harald Roelofs, Ton Soons, Rutger Vahl. UITGEVER: Edwin Nunnink. ABONNEMENTEN: Els Metselaar (abonnementen@hetportaal.com), Nederland: € 84,36 per jaar (excl BTW), Europa: € 88,36 per jaar, Studenten: € 46,35 per jaar. Abonnementen worden afgesloten voor een jaar en verlengd tot wederopzegging. Opzeggen dient twee maanden voor afloop van de abonnementsperiode en schriftelijk te geschieden. ADVERTENTIES: Ferry Aaftink (ferry.aaftink@hetportaal.com), Tel. (06) 12643168. TRAFFIC: Natasja Groenink en Monique Zijlstra (traffic@hetportaal.com), Tel. (075) 6475747. VORMGEVING: Aryen Bouwmeester, SDA Print + Media. DRUK: SDA Print + Media. COVER: Thomas Fasting VOORJAAR 2012 QM|05 Pagina 4
Pagina 6Scoor meer met een webshop in uw uitgaves. Velen gingen u voor en publiceerden maandbladen online.
QM104 Lees publicatie 1Home