INCENTIVEVISIE Mario Enzesberger, CEO Liberty International meer creatieve mensen in deze industrie komen” “Er moeten gewoon “We hebben niet voldoende professionele bedrijven die over alle kwaliteiten beschikken om te kunnen doen wat er nodig is in deze niche markt.” Met ‘we’ en ‘deze niche markt’ verwijst Mario Enzesberger naar de incentive travel industrie. Zijn eigen bedrijf Liberty International blijft groeien. Door ondernemerschap, creativiteit en klant-activatie. H 56|QM VOORJAAR 2012 et is alsof je Arnold Schwarzenegger hoort praten. Niet geheel vreemd, want Mario Enzesberger is eveneens een Engels sprekende Oostenrijker. Op de website van zijn bedrijf Liberty International staat hij afgebeeld als een gesoigneerde, gedistingeerde heer, maar binnen komt een enigszins verwilderd ogende wereldreiziger met een royale reistas over zijn schouder geslingerd. Hij komt dan ook direct uit de rimboe. Vanuit zijn tweede thuis in Kenia een negen uur durende vlucht naar Amsterdam genomen, om vervolgens direct vanaf Schiphol door te reizen naar ons kantoor in Wormer. Begeleid door Sigrid Scheffer, die met haar bedrijf TravelMarketing op de Nederlandse en Belgische markt Liberty International vertegenwoordigd. De vakantiebeurs is aangegrepen voor een meeting met de diverse kantoorhouders in Europa. Voor Enzesberger is dit ‘just another day at the office’. Met inmiddels kantoren in 35 landen verdeeld over vier continenten reist hij jaarrond over de hele wereld om de contacten met de filialen en topklanten te onderhouden. Val van de muur Dan te bedenken dat de man eigenlijk een boutique touroperator wilde zijn. “Uiteindelijk ben ik daar niet in geslaagd”, concludeert hij droog. Enzesberger, indertijd werkzaam als manager bij TUI, greep de val van de Berlijnse muur aan om zijn eigen bedrijf te starten. OostEuropa kwam ineens beschikbaar als nieuwe reisbestemming en Enzesberger greep in 1990 het momentum. Zijn eerste kantoor opende hij in Praag. “Ik wilde eerst in Rusland beginnen, maar dat was nog te moeilijk. Tsjecho-Slowakije was voor ons Oostenrijkers bekend terrein omdat we daar als vijftienjarige pubers heen gingen voor de meisjes en het bier. Toeristisch gezien lagen er ook meer kansen. We waren er al enigszins mee bekend.” › Pagina 55

Pagina 57

Scoor meer met een online shop in uw spaarprogramma. Velen gingen u voor en publiceerden edities online.

QM104 Lees publicatie 1Home


You need flash player to view this online publication