TRAVELNIEUWS Utrecht meest aantrekkelijke zakenbestemming Utrecht is de meest aantrekkelijkste provincie voor zakelijke bijeenkomsten en de stad Utrecht is de beste zakenbestemming. Dat blijkt uit het ContinuZakenreisOnderzoek 2010/2011, uitgevoerd door onderzoeksbureau NBTC-Nipo. Volgens de organisatoren van externe zakelijke bijeenkomsten, die meededen aan het onderzoek, staat Utrecht op nummer één als het gaat om meest aantrekkelijke stad in Nederland voor eendaagse of meerdaagse zakelijke bijeenkomsten en nummer twee als het gaat om het beste imago als zakelijke bestemming. Met name de goede bereikbaarheid en het uitgebreide aanbod aan vergaderlocaties en congresfaciliteiten in Utrecht scoren goed. Het onderzoek geeft verder aan dat de provincie Utrecht (in oppervlakte een van de kleinste provincies van ons land) een groot deel van de jaarlijkse meerdaagse binnenlandse zakenreizen voor haar rekening neemt: in totaal worden jaarlijks 1.038.000 zakelijke overnachtingen geboekt. De helft hiervan komt uit het MICEsegment, terwijl de overige vijftig procent bestaat uit individuele zakelijke overnachtingen. 1,45 miljard euro NBTC-Nipo keek ook naar de bestedingen van zakenreizigers tijdens hun verblijf buiten de deur. Gemiddeld geven zij € 319 uit tijdens zo’n meerdaagse zakenreis, waarvan het grootste deel opgaat aan het verblijf zelf. De kosten voor MICEreizen bedragen € 373 per persoon per reis, terwijl individueel georganiseerde zakelijke reizen op € 296 uitkomen. De economische waarde van alle meerdaagse zakenreizen in Nederland bedraagt jaarlijks op zo’n 1,45 miljard euro. Om in te spelen op de groeiende vraag vanuit de sector is NBTC-NIPO Research op 1 januari 2011 gestart met een continue monitor naar het zakenreisgedrag van de Nederlanders, waarbij respondenten eens per kwartaal worden ondervraagd over de door hen ondernomen zakenreizen in het afgelopen kwartaal. < Zelfde volume aan zakenreizen tegen hoger kostenpeil Het volume aan zakenreizen zal wereldwijd in 2012 op peil blijven tegen een hoger kostenpeil. Dat blijkt uit de AirPlus International Travel Management Study, waarvoor 1701 travelmanagers in 20 landen werden ondervraagd. De travelmanagers verwachten gemiddeld hetzelfde aantal zakenreizen te boeken en dat ze daarbij lagere kortingen kunnen bedingen dan in de afgelopen jaren. Wereldwijd zijn er wel grote verschillen. Travelmanagers uit de landen waar de eurocrisis heeft toegeslagen stellen zich wat gereserveerder op, andere regio’s vertonen een voorzichtig optimisme en in groeimarkten als Brazilië, Zuid-Afrika, Singapore en Australië barsten de travelmanagers van vertrouwen. Nederlandse klanten van AirPlus hebben in 2011 qua budget 5,6% meer uitgegeven dan in 2011. Het merendeel daarvan komt voor rekening van een groter aantal reizen. Er werden gemiddeld 5,4% meer tickets besteld. De gemiddelde prijs van de vliegtickets bleef hetzelfde als in 2010, namelijk 654 euro. In 2009 en 2008 lag dit gemiddelde op respectievelijk 587 en 685 euro. Rol travelmanager AirPlus vroeg de travelmanagers ook naar hun rol binnen het bedrijf. Het resultaat: de middelen blijven beperkt. 34% van de respondenten zei dat ze niet genoeg tijd voor reismanagement hadden. Dit is slechts een lichte verbetering ten opzichte van het voorgaande jaar, toen 37% over dit probleem klaagde. Zelfs in bedrijven met hoge uitgaven in reiskosten besteedde één op de twee travelmanagers (48%) maar een kwart van zijn/haar werktijd aan het beheer van reisaangelegenheden; 15% bevond zich in de gelukkige positie om meer dan driekwart van hun kantooruren aan dit onderwerp te kunnen besteden. De professionalisering van travelmanagement in de bedrijven heeft zich vorig jaar doorgezet. Zo heeft 82% van de ondervraagde bedrijven reisrichtlijnen, een stijging van 11% ten opzichte van het onderzoek voorafgaande aan de recessie in 2009. 82% (tegen 78% eerst) analyseert zijn reiskosten, 81% (in plaats van 75%) maakt gebruik van bedrijfscreditcards en 59% van de respondenten is in hun boekhouding overgestapt op elektronische facturering (ten opzichte van 48% in het voorgaande jaar). Het onderzoek Het internationale marktonderzoek in opdracht van AirPlus, een internationale aanbieder van management- en betaaloplossingen voor zakenreizen en meetings, is voor het zesde achtereenvolgende jaar uitgevoerd. Het volledige onderzoek is binnenkort beschikbaar. < VOORJAAR 2012 QM|63 FOTO: ISTOCKPHOTO Pagina 62
Pagina 64Interactieve ewhitepaper, deze vakblad of vaktijdschrift is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal uitgeven van web handleidingen.
QM104 Lees publicatie 1Home