CITYMARKETING Utrecht, en advies over marketing, promotie, eventuele subsidies en coördinatie van presentaties.. Bovendien wordt het desbetreffende congres gepromoot via haar eigen website. Ter ondersteuning van de congresorganisator en meeting planner is er vanaf begin 2012 op de website www.utrechtconventionbureau.nl een venue finder te vinden. Partnerprogramma’s en side-programs worden zoveel mogelijk verknoopt met het recreatieve toeristische aanbod, waarbij eenvoudig een koppeling kan worden gemaakt via het interne team Groepsarrangementen. Deze houdt zich bezig met het verzorgen van stadswandelingen en andere arrangementen voor groepen. Een voorbeeld van een toeristische activiteit, die zowel stadspromotie oplevert, als een aantrekkelijk onderdeel vormt voor een zakelijke bijeenkomst, is Trajectum Lumen. In de historische Utrechtse binnenstad zijn diverse locaties artistiek uitgelicht en die vormen de basis van een ontdekkingstocht in het duister. Deze lichtkunstroute kan met behulp van een routekaart zelfstandig gelopen worden of onder begeleiding van een professionele VVV gids. De jongste telg De jongste telg der congresbureaus is Convention Bureau Brabant. Per 12 september 2011 is Roland Koster daar aangesteld als directeur. “‘s-Hertogenbosch en omgeving heeft al eerder een congresbureau gekend”, merkt Koster op. “De tijd en het aanbod was destijds echter niet optimaal. Sindsdien is het aanbod verruimd en met de opening van congrescentrum 1931 telt Noordoost Brabant mee als volwaardige congresdestinatie.” Hij realiseert zich dat Convention Bureau Brabant een ambitieuze naam is voor een organisatie die vooral de stad en de regio ‘s Hertogenbosch lijkt te promoten. “De partijen die als eerste het nut en de noodzaak inzien van het promoten van de regio als zakelijk toeristische bestemming zijn de provincie – de vijfsterrenregio om precies te zijn –, de gemeente ‘s-Hertogenbosch, de regio VVV Noordoost Brabant, het regionale hotel- en accommodatie overleg, Hutten Catering en Libéma. Het spreekt voor zich dat daar onze eerste loyaliteit naar uit gaat.” Meest gastvrije stad “Maar het is ook een gegeven dat je er als regio goed aan doet je krachten te bundelen, zodat je de meeting planner en conference organiser daadwerkelijk meerwaarde te bieden hebt. ‘s Hertogenbosch is een bruisende, bijna ‘on-Nederlands’ leuke, Bourgondische stad, die voor het tweede jaar op rij de prestigieuze titel ‘meest gastvrije stad van Nederland’ mag voeren, maar om de organisatoren en deelnemers aan meerdaagse internationale congressen te boeien en te binden, hebben we ook onze omgeving nodig.” “Uiteindelijk zie ik Convention Bureau Brabant zich ontwikkelen tot een soort koepel die ‘BrabantStad’ vertegenwoordigt. Dan denk ik vooral aan Breda, Tilburg, Eindhoven, Helmond en ‘s Hertogenbosch, waarbij iedere stad zijn eigen aanspreekpunt heeft.” 30|QM WINTER 2011 Food, Health & Pharma Noordoost-Brabant profileert zich vooral in de domeinen Food, Health en Pharma. De centrale ligging tussen de universiteiten van Leuven, Tilburg, Eindhoven en Wageningen is daarbij een belangrijke steun in de rug. Daarnaast zijn de Brabantse no-nonsense mentaliteit en de centrale ligging in Nederland belangrijke speerpunten. Ook internationaal gaat de centrale ligging op, stelt Koster: “We liggen letterlijk in het hart van de Benelux met vijf internationale luchthavens - Düsseldorf, Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven en Brussel - veelal op minder dan een uur rijden.” Convention Bureau Brabant benadert de komende periode vooral de organisatoren van internationale meerdaagse congressen. Het eerste doel zijn de associaties gevestigd in België en het Verenigd Koninkrijk. “Daarom overwegen we deelname aan internationale beurzen als Confex en de nieuwe beurs MICE & Event, die als alternatief voor de geannuleerde beurs EMIF is gelanceerd. Afhankelijk van hoe de zaken zich ontwikkelen, kunnen daar nog andere beurzen bij komen”, aldus Koster. Overigens wordt de Nederlandse thuismarkt niet over het hoofd gezien. Zo overweegt Convention Bureau Brabant deelname aan diverse Nederlandse beurzen en is Koster in overleg met een aantal secretaresseverbanden. In verband daarmee lijkt deelname aan de Secretary Business Days in de Brabanthallen in maart 2012, een beurs waar Koster in de adviesraad zit, een logische optie. Nu zaaien De basisfinanciering door de eerder genoemde partners is voor de komende drie jaar rond. Die tijd is belangrijk gelet op de duur (twee tot drie jaar) van een bid procedure voor internationale congressen. Koster: “We moeten nú zaaien, willen we over een aantal jaren kunnen oogsten. In het businessplan richten we ons op een periode van zes jaar. We willen namelijk ook dat PCO’s en planners terug blijven komen naar onze regio. Onze partners zijn zich ervan bewust dat er een aanlooptijd nodig is. Het is extra bemoedigend dat dit jaar al de eerste bijeenkomsten onder de vlag van het Convention Bureau Brabant hebben plaats gevonden. Ook voor 2012 staan er al congressen in de boeken, met zelfs een optie op een tweedaags internationaal congres met 2.000 gasten.” “Nu is het mijn taak om ons team én het aantal participanten uit te breiden om een basis te leggen voor een nog intensievere marktbewerking. We richten ons nu eerst op het bouwen van een stevige organisatie en de promotie naar de juiste doelgroepen”. Wie de ontwikkelingen wil volgen kan dat doen via www.conventionbureaubrabant.nl. Tekst Edwin Nunnink Pagina 29

Pagina 31

Interactieve online webshop, deze editie of publicatie is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal publiceren van digi-archief.

QM winter 2011 Lees publicatie 2Home


You need flash player to view this online publication