Het glossy magazine WMM van Citymarketing Amersfoort Monique André de la Porte (Utrecht Convention Bureau) Ronald Koster (Convention Bureau Brabant) wisselende vragen, waarbij elk goed antwoord tien punten oplevert. Er kunnen ook nog bonuspunten worden verdiend door de behaalde score in de Netwerkquiz te delen via social media als Twitter, LinkedIn en Facebook en daarmee tegelijkertijd het eigen netwerk uit te dagen om de quiz te doen. Dit kan middels één druk op de knop. Doet iemand de quiz via jouw link, dan ontvang je drie bonuspunten en stijg je in de ranking. Personen met een hoge score worden uitgenodigd ambassadeur van Locatie Amersfoort te worden. Zij krijgen dan automatisch de visitekaartjes opgestuurd. Personen met een lage score krijgen het glossy magazine WMM (Where Minds Meet) toegestuurd, zodat ze helemaal op de hoogte worden gebracht van wat er in Amersfoort en omgeving mogelijk is op het gebied van meetings & events. Daarnaast zijn er mooie prijzen voor de winnaars van de Netwerkquiz, beschikbaar gesteld door ondernemers uit de zakelijk toeristische branche. Direct resultaat “Het is helemaal marketing 3.0”, stelt Dennis Sille. “We hebben op innovatie wijze gebruik gemaakt van social media, een kruising tussen een viral campagne en een gepersonaliseerde DM-campagne.” Een campagne die ook direct resultaat heeft opgeleverd, vertelt hij. Zo hebben ruim 5.000 bezoekers de website www.locatieamersfoort.nl, waarop het aanbod voor de zakelijke markt is verzameld, bezocht. Er zijn nu ruim honderd ambassadeurs die Locatie Amersfoort onder de aandacht van hun landelijke netwerk brengen. Dankzij hun inzet hebben in 2011 al diverse congressen plaatsgevonden. En er zijn vele - free publicity - artikelen in regionale en landelijke media verschenen. Centraal kenniscentrum Met ingang van begin 2011 is Toerisme Utrecht het centrale kenniscentrum voor de toeristische marketing en promotie van de stad Utrecht. Doel is het bevorderen van een goed functionerende toeristische bedrijfstak. De organisatie vormt een koepel boven het nieuwe Utrecht Convention Bureau (UCB), VVV Utrecht, Groepsarrangementen Utrecht en de Domtoren. Via het in 2010 opgerichte Utrecht Convention Bureau wil Toerisme Utrecht – rekening houdend met een gemiddelde leadtermijn van ongeveer drie jaar – als congresstad in 2014 een positie bereiken die te vergelijken is met die van Den Haag. Utrecht kwam in 2009 niet voor in de top 150 van deze toonaangevende lijst. Wetenschappelijke congressen Het Utrecht Convention Bureau richt zich in eerste instantie op het aantrekken van wetenschappelijke congressen. Dit past binnen de gekozen profilering van Utrecht als ‘Stad van Kennis & Cultuur’. Met name het aspect kennis wordt door het UCB uitgewerkt ter bevordering van het zakelijk toerisme en voor de propositie van Utrecht op de internationale congresmarkt. Toonaangevende kennisinstituten zoals het UMC, de universiteit en de hogescholen zullen hierbij een prominente rol vervullen. Voor een goede internationale presentatie wordt samenwerking gezocht met het NBTC en ICCA. Stimuleringsfonds Om het voor congresorganisatoren nog aantrekkelijk te maken om de stad Utrecht te kiezen als bestemming voor internationale wetenschappelijke congressen heeft het Utrecht Convention Bureau (UCB) een stimuleringsfonds geïntroduceerd. Om voor het fonds in aanmerking te komen, dient het congres aan een aantal voorwaarden te voldoen. Zoals een minimaal aantal congresdagen en een minimaal aantal (buitenlandse) deelnemers. “Met onafhankelijke ondersteuning bij bidprocedures en siteinspecties hadden we al een goed instrument in handen waarmee bidboeken kunnen worden geproduceerd en site-inspecties gefinancierd”, licht accountmanager Monique André de la Porte van het Utrecht Convention Bureau toe. “Het Stimuleringsfonds voorziet daar bovenop ook nog in een financiële bijdrage in de congreskosten. En geeft dus een extra stimulans om voor Utrecht te kiezen.” Kostenloos advies Het totale congresstimuleringspakket bestaat uit kosteloos advies over het onderbrengen van grotere en kleinere bijeenkomsten in WINTER 2011 QM|29 › Pagina 28

Pagina 30

Voor catalogi, online brochures en boeken zie het Online Touch content management beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een webshop in uw artikelen.

QM winter 2011 Lees publicatie 2Home


You need flash player to view this online publication