MEETINGMEETING Opmerkelijk op IMEX IMEX bracht van 22 tot en met 24 mei de meeting branche voor de tiende achtereenvolgende maal bijeen in Frankfurt. De ideale gelegenheid om het internationale aanbod te bekijken en contacten te onderleggen en te onderhouden. Daarnaast biedt IMEX een keur aan seminars en discussiebijeenkomsten. Wij brengen de drie meest opmerkelijke. Bestemmingen worden intelligent Bestemming willen niet beoordeeld worden op hun uiterlijk, maar op hun intelligentie. Dat wordt duidelijk tijdens de bijeenkomst van de ICCA. Het congresbureau van Melbourne erkent dat ze in het verleden graag te koop liep met haar mooie stranden en koalabeertjes. Het resultaat is dat associaties haar zien als dom blondje. En dat is niet handig in economisch onzekere tijden, die de zakelijke meeting markt het meest treffen en waarin de associatiecongressen een meer zekere inkomstenbron bieden. Daarom doen Melbourne en ook de andere populaire congresbestemmingen van Australië, zoals Sydney en Brisbane, er alles aan om van hun toeristisch profiel af te raken en zich te profileren als kenniscentra. Geen famtrips meer gevuld met entertainment. Eerst een bezoek aan de universiteit. Sterker nog. Sowieso geen famtrips voor groepen meer, maar een persoonlijke rondleiding op maat van de potentiële klant. Want waar strandvertier nog redelijk universeel is, daar draait een inhoudelijk interessant randprogramma om maatwerk. Te saai om aan te zien Een vertegenwoordiger van het Zwitsers congresbureau geeft een congres van orthopedische chirurgen als voorbeeld. Zij wilden absoluut de 26|QM ZOMER 2012 ondergrondse deeltjesversneller zien, waarmee de internationale organisatie CERN onderzoek doet naar het nog nooit waargenomen Higgs-boson deeltje. Ongetwijfeld baanbrekend onderzoek, stelt deze man, maar de installatie zelf is te saai om aan te zien. Tegen zijn advies in bezochten de congresdeelnemers die installatie toch. De orthopedische chirurgen waren dolenthousiast, omdat zij een link konden leggen naar de apparatuur die zij zelf dagelijks gebruiken. Samen met de professoren In Manchester heeft het congresbureau haar banden met de universiteit versterkt en ontwikkelt nu samen met de professoren zelf evenementen. Ook een vertegenwoordiger van Vancouver valt bij en stelt dat de zakelijke relevantie van het organiseren van meetings van toenemend belang is. Al deze congresbureaus kunnen zich vinden in het nieuwe motto van het Melbourne Convention + Visitors Bureau: ‘We zijn niet alleen een mooi gezicht, er zit meer inhoud achter dan je denkt’. Pagina 25
Pagina 27Scoor meer met een e-commerce shop in uw clubbladen. Velen gingen u voor en publiceerden onderwijscatalogi online.
QM zomer 2012 Lees publicatie 3Home