QMVOORWOORD 06 “Luxe heeft een andere betekenis gekregen” Zijn carrière voerde Jeroen Sirag langs een rij illustere tophotels. Nu is hij Director of Marketing & Sales bij het nieuwe Conservatorium Hotel. Niet een vijfsterren hotel dat pronkt met luxe, maar één die een nieuwe ervaring in gastvrijheid belooft. Daar kan geen crisis tegenop. 12 Nieuwe hulpmiddelen voor duurzaam organiseren Wie duurzaam wil organiseren of wie een organisator duurzame oplossing wil aanbieden, die krijgt in 2012 een hoop nieuwe hulpmiddelen aangereikt. Het levert ook een hele nieuwe vocabulaire op. 20 “Door de inhoud visueel over te brengen, blijft de boodschap langer hangen” Aenit Congresprodukties viert volgend jaar haar 25-jarig jubileum. Jac Engelen en Elly Kerker vertellen over enkele van de vele highlights die ze de afgelopen kwart eeuw meemaakten. 25 Column: Volgens Soons Ton’s motto is dit keer: “Congresontwikkelaars verdienen een Gouden Palm”. 26 Opmerkelijk op IMEX IMEX Frankfurt bood naast een beurs en netwerkmogelijkheden een keur aan seminars en discussiebijeenkomsten. Wij brengen de drie meest opmerkelijke. 38 Het gaat eigenlijk best wel goed Het gaat eigenlijk best wel goed in de Hospitality branche. Zo bleek tijdens de Hospitality Outlook 2012 op 29 mei in Amsterdam RAI. Drie jaar naar de eerste editie van deze meeting leek de problematiek minder urgent. 40 Over zorgbehoefte en beddengoed van parachutestof 49 “Ik schets die schurende realiteit” Duurzaamheidsicoon Jan Rotmans inspireert, duwt en trekt 52 Zakelijke reiziger moet stoppen in Rivierenland 55 Nederland weer top tien congresland De ICCA- en UIA-ranglijsten over 2011 56 Hello Bill “Ons vak is te vergelijken met dat van Michelin chefs. Van een palet ingrediënten maken we een complete beleving”, stelt Bill Thomson van DMC Hello Scotland. Hij vertelt over zijn succesvolle receptuur. Rivierenland is meer een doorvoerhaven, dan een pleisterplaats. Zeker voor de zakelijke reiziger. Hoog tijd voor een campagne. Congrescentrum De Werelt in Lunteren en Hotel Golden Tulip Val Monte liggen beide in een prachtige omgeving. Sylvia Coppoolse van De Werelt en Ingrid Thoonen van Val Monte nemen een kijkje in elkaars locatie. Voorwoord Duurzaam zet door Duurzaam organiseren wordt steeds meer gemeengoed. Dat bleek bij het samenstellen van deze uitgave. De afgelopen maanden zijn er diverse meetings en congressen geweest waar dit onderwerp prominent op de kaart stond. Tijd voor een artikel met de nieuwste ontwikkelingen op dit gebied. En dat zijn er veel. De komende Olympische Spelen leveren een forse erfenis op aan tips & tools voor duurzame organisatie van evenementen. Informatie waar zowel de organisator als de leveranciers wat mee kunnen. En moeten. Want een duurzame bedrijfsvoering vraagt om een ketenbrede aanpak. Er zijn meer verenigingen en bedrijven die een duit in het zakje doen. Zo was MPI betrokken bij de ontwikkeling van het event supplement van het Global Report Initiative en lanceerde de vakvereniging voor meeting professionals zelf versie 2.0 van haar duurzaamheidstool SEMT. ICCA chapter Scandinavië liet MCI de congressteden in haar regio waarderen en rangschikken in de Scandinavian Destination Sustainability Index en in eigen land kwam Amsterdam RAI weer enkele stappen verder in haar ambitie om in 2013 de meest duurzame locatie voor evenementen te zijn in Europa. Maar je hoeft niet specifiek op zoek te zijn naar duurzaamheid om er tegenaan te lopen. In deze editie een interview met Jeroen Sirag, Director of Marketing & Sales van het vorig jaar geopende Conservatorium Hotel in Amsterdam. Een hotel dat duurzaamheid in haar DNA heeft zitten en daardoor de door de Verenigde Naties erkende Green Globe Certificering al kreeg voordat ze open ging. Het Conservatorium Hotel richt zich niet alleen op het verlagen van haar carbon footprint, maar zoekt ook verbinding met de lokale gemeenschap en tussen de collega’s. En tijdens mijn interview met Bill Thomson van Hello Scotland blijkt dat zijn destination management company al in 2008 als eerste DMC in het Verenigd Koninkrijk de status carbon CO2-neutraal bereikte en de gouden status heeft van het Britse Green Tourism Business Scheme. Ook hij beperkt zich niet tot de milieu-aspecten. Maar Bill had zoveel te vertellen, dat dit onderwerp niet eens in het artikel is gekomen. Genoeg voer dus voor de volgende editie. Wie nog steeds niet overtuigd is dat duurzaamheid door zet, die kan zich nog laten overtuigen door duurzaamheidsicoon Jan Rotmans, die als professioneel spreker in deze editie aan bod komt. < EDWIN NUNNINK Hoofdredacteur qm@hetportaal.com QMCOLOFON JAARGANG 24, zomer 2012, QUALITY IN MEETINGS (QM): nummer 105, vakblad voor de meeting planner. OPLAGE: 7.000 exemplaren. FREQUENTIE: vier keer per jaar. UITGEVERIJ: Het Portaal Uitgevers, Postbus 125, 1520 AC Wormerveer, Tel. (075) 6475747, Fax (075) 6284914, E-mail: qm@hetportaal.com REDactie: Edwin Nunnink (Hoofdredacteur), Judith Munster. REDACTIONELE MEDEWERKERS: Patrizia Antuzzi, Jos Goossens, Jan Jacobs, Ad Moerman, Harald Roelofs, Ton Soons, Rutger Vahl. UITGEVER: Edwin Nunnink. ABONNEMENTEN: Els Metselaar (abonnementen@hetportaal.com), Nederland: € 84,36 per jaar (excl BTW), Europa: € 88,36 per jaar, Studenten: € 46,35 per jaar. Abonnementen worden afgesloten voor een jaar en verlengd tot wederopzegging. Opzeggen dient twee maanden voor afloop van de abonnementsperiode en schriftelijk te geschieden. ADVERTENTIES: Ferry Aaftink (ferry.aaftink@hetportaal.com), Tel. (06) 12643168. TRAFFIC: Natasja Groenink en Monique Zijlstra (traffic@hetportaal.com), Tel. (075) 6475747. VORMGEVING: Dirk van der Burgh, Aryen Bouwmeester, SDA Print + Media. DRUK: SDA Print + Media. COVER: Thomas Fasting ZOMER 2012 QM|05 Pagina 4

Pagina 6

Voor PDF's, online folders en archief zie het Online Touch content management system systeem. Met de mogelijkheid voor een e-commerce shop in uw weekbladen.

QM zomer 2012 Lees publicatie 3Home


You need flash player to view this online publication