HOSPITALITYBRAND ‘ Altijd al gevoel voor zorgzaamheid en gastvrijheid gehad’ “Ik heb altijd een gevoel voor zorgzaamheid en gastvrijheid gehad. Dat heb ik van huis uit meegekregen. Etiquette en diners waren belangrijk in de familie. Zorgen dat het netjes is en goed georganiseerd. Vanuit die gedachte werd ik automatisch getrokken naar Hotelschool Den Haag.” Zijn werkzame carrière begint hij in 1994 bij huis ter Duin. Op de afdeling Guest Relations leert hij, als spin in het web, alle aspecten in het hotelvak kennen. In 1996 volgt de overstap naar The Grand. Daar bewerkt hij als Sales Executive eerst de Nederlandse markt, om vervolgens uit te breiden naar de Benelux en daarna Europa. Na vier jaar krijgt hij het aanbod om voor The Landmark in Londen te werken. Daar is hij verantwoordelijk voor de Amerikaanse markt. Dat verloopt succesvol tot 9/11, want dan valt de hele Amerikaanse markt in één keer weg. Vanwege zijn kennis van de Europese markt kan hij direct terecht bij het toenmalige Great Eastern Hotel (nu Hyatt Andaz) in Liverpool Street. In 2003 vraagt Starwood of hij terug wil komen naar Nederland om haar vijfsterren hotel in Rotterdam te herpositioneren. Als Director of Sales van het Westin (nu Manhattan) leert hij de Rotterdamse hands-on mentaliteit kennen en waarderen. Maar zijn voorkeur gaat uit naar wonen en werken in Amsterdam. Die kans krijgt hij in 2006 als Stage Entertainment van Joop van den Ende hem vraagt om Disney’s musical Tarzan te vermarkten. Een geheel nieuwe uitdaging die hem veel leert over pr, marketing en communicatie en ook hoe je gastvrijheid visueel maakt. Ook al is het basisprincipe van kamers of stoelen vullen hetzelfde en het hospitality niveau hoog, toch mist Sirag de diversiteit van de hotellerie. Als hij wordt benaderd door het Amstel Hotel, is de keuze eenvoudig. Dat is in 2008. Drie jaar later, als het verzoek komt om bij het nog in aanbouw zijnde Conservatorium Hotel te komen werken, is de keuze een stuk uitdagender. Hij kiest voor het nieuwe project en begin 2011 start Sirag aan de Van Baerlestraat in Amsterdam als Director of Sales & Marketing. “Als ik deze mogelijkheid mis, dan mis ik een stuk historie”, haalt Sirag zijn toenmalige overweging terug. “Deze kans krijg je nooit meer. Een hotelproject van deze kwaliteit en op deze schaal, wordt niet nog een keer in Amsterdam neergezet. Dit is echt de kroon op mijn werk als Director of Sales & Marketing.” 08|QM ZOMER 2012 de toezichthouder samen te werken en gevraagd of we de pontons konden lenen. Op die pontons in het water, voor het Amstel Hotel hebben we in samenwerking met ABN AMRO, Monique Collignon en het Rotterdams Philharmonisch Orkest een coutureshow georganiseerd voor 250 gasten die werd geopend door Neelie Smit Kroes. Ik heb bij het Amstel in die tijd een aantal heilige huisjes omver moeten werpen. Maar daar gaat het uiteindelijk om in zo’n situatie. Out of the box denken. Co-creatie en creativiteit.” “Dergelijke activiteiten leveren publiciteit op, wat er uiteindelijk in resulteert dat er gasten naar het hotel komen.” “Ik heb geleerd uit momenten van crisis. Je moet standvastig zijn in hetgeen je voor ogen hebt en over de flexibiliteit beschikken om je aan te passen. Belangrijk is dat je met elkaar een gemeenschappelijk doel hebt. Dat je met elkaar de uitdaging aan gaat. Dat heeft altijd geresulteerd in succes.” Bereid om te betalen “Men is nog steeds bereid te betalen voor kwaliteit, maar moet je wel met iets heel goeds komen. Dat kan een creatieve meeting zijn of een inhoudelijk goed food & beverage aanbod. Het moet anders zijn dan regulier. Onderscheidend, een onvergetelijke ervaring. Dat geldt zowel voor een hotelgast als een conferentiegast. Als je goed luistert naar de wensen en behoeften van je relaties en meedenkt, dan kom je er samen wel uit, zonder dat het ten koste gaat van de kwaliteit.” “Het gaat niet meer om overdreven luxe. We zijn sinds kort officieel vijf sterren, maar we lopen er niet mee te koop in onze communicatie. Een gast moet zelf bepalen hoe hij ons waardeert, vinden we. Daarbij zijn we nieuw in de markt, dus past ons bescheidenheid. We moeten het allemaal nog laten zien. Die houding geeft ook vertrouwen bij onze klanten, heb ik gemerkt.” “Luxe heeft een andere betekenis gekregen. Het gaat niet meer om die gouden handgreep. Dat is niet meer van deze tijd, wordt ook niet meer gewaardeerd. Nu is het een wandeling in het bos, rust, tijd creeren om een boek te lezen.” “Om deze reden hebben we bijvoorbeeld het Akasha Holistic Wellbeing Center geopend, gebaseerd op de vier elementen die het leven mogelijk maken; lucht, aarde, water en vuur. We zitten in een tijdsgeest waar ontzettend veel informatie op je af komt. Gasten kunnen zich hier terugtrekken in een oase van rust. Het past in de aandacht voor body en mind, het zoeken naar balans. Daarmee voegen we een nieuw element toe aan het bestaande aanbod.” Korte leadtime Ondanks de economische tegenwind komen de aanvragen wel binnen, constateert Sirag. Maar wel met een ontzettend korte leadtime, Pagina 7

Pagina 9

Voor uitgaven, online drukwerk en reisgidsen zie het Online Touch content management system systeem. Met de mogelijkheid voor een webshop in uw relatiemagazines.

QM zomer 2012 Lees publicatie 3Home


You need flash player to view this online publication