HOSPITALITYBRAND engine optimalisation is tegenwoordig een wetenschap. Daarnaast hebben we voor de zakelijke markt een eigen verkoopstaf van dertig mensen, met als focus de MICE-markt. En verder is het een kwestie van heel selectief zijn in de partners waar je mee samenwerkt.” Wake-up call Al deze inspanningen nemen niet weg dat ook Bilderberg het slechte economische tij de afgelopen jaren stevig heeft gevoeld. Geen CEO van welke hotelketen zal dat anno 2012 ontkennen. Ook Van der Vossen niet. “Ik was in de zomer van 2008 bezig met acquisitie, die bijna rond was”, memoreert hij. “Toen kwam er van Goldman Sachs een telefoontje dat alle vlaggen op rood stonden; de acquisitie ging niet door, want men verwachtte een systeemcrisis. Ik wist niet eens hoe je het schreef, laat staan wat het betekende. Het was een wake-up call.” “Het bizarre was dat we in 2008 omzetrecord na omzetrecord braken en parallel daaraan kregen we een nieuwe realiteit voorgeschoteld zoals die op ons af kwam, met het verzoek om dat te vertalen naar een business plan. Voor 2009 hadden we dan ook twee businessplannen. Eén er vanuit gaande dat alles zou doorlopen zoals het in 2008 was, wat niemand verwachtte. Voor het andere hadden we provocerend naar de hotels de volgende opdracht gesteld: ‘Wat als je op 1 januari open gaat en er komt maar één gast. Hoe richt je dat in?’.” “Tot april 2009 ging het heel goed. De orderboeken waren vol. Toen kwamen Balkenende en Bos op televisie vertellen dat het erger werd dan ooit, nog erger dan in 1929, en binnen 24 uur hadden wij vraaguitval. Gelukkig hadden we een alternatief businessplan dat we uit direct uit de la konden halen.” Geluk bij een ongeluk Er was nog ‘een geluk bij een ongeluk’. Van der Vossen maakte zijn entree bij Bilderberg in 2003 toen het oorspronkelijke moederbedrijf, de Engelse hotelgroep Queens Moat Houses, 10|QM HERFST 2012 Dries van der Vossen: “Merk, exploitatie en vastgoed zit bij ons in één hand. Je kunt beter je tijd steken in het creëren van gasttevredenheid en daarvoor de juiste investering doen, dan dat je de hele dag zit te ruziën met de huurbaas.” hem vroeg om extern geld op te halen voor de hotelketen. Dat lukte niet, waarna het bedrijf werd overgedaan aan de huidige eigenaren, de Amerikaanse zakenbank Goldman Sachs en de Canadese hotelinvesteerder Westmont Hospitality Group. “Bilderberg was een merk met een ijzersterke reputatie, maar een product dat er achteraan liep. We spreken inmiddels over 2005. We hadden toen 29 hotels. We hebben toen gekeken waar we sterk in wilden zijn als merk. Dat was vergaderen doordeweeks, leisure in de weekenden en dat in bijzondere locaties.” “Alles wat niet in die visie paste of veel geld kostte om aan die visie te voldoen, hebben we verkocht. Dat kon je toen nog goed doen. Sindsdien hebben we 65 miljoen geïnvesteerd in het merk en met name innovatie van de overgebleven locaties, de badkamers, de openbare ruimten, de vergaderzalen en de software; de mensen.” “Een ander actiepunt was het terugbrengen van de overhead. We zijn van 90 naar 32 mensen op het hoofdkantoor gegaan. Allerhande activiteiten zijn gestopt, uitbesteed of teruggebracht naar de hotels. De middelen moeten in het hotel zitten. Daar wordt het geld verdiend.” “Het is belangrijk dat je met elkaar afspraken maakt hoe en waar je geld wilt verdienen. Als je oplet is het nog steeds mogelijk ook in deze moeilijke markt een goed rendement te maken.” Typisch Bilderberg hotel “We hebben nu 19 hotels met in totaal 1.900 kamer en 200 zalen. Een typisch Bilderberg hotel heeft zo’n 120 kamers en vaak 1.500 m2 aan conferentiezalen. Je hoeft geen natuurkunde gestudeerd te hebben om te bedenken wat onze belangrijkste business is. Wij vullen kamers en het restaurant doordat we vergaderingen beleggen. En omdat onze hotels op toplocaties staan, halen Pagina 9
Pagina 11Scoor meer met een webshop in uw maandbladen. Velen gingen u voor en publiceerden presentaties online.
QM Herfst 2012 Lees publicatie 4Home