HOSPITALITYBRAND aan andere kant zit je nog steeds met een groep” “Mensen worden steeds individueler, we ook nog eens de weekendgasten binnen. Als we op een industrieterrein zouden zitten, dan zouden we in de midweek business zitten.” “De vergadergast, met alles wat die besteedt, is een buitengewoon aantrekkelijke doelgroep.” “De vergadermarkt heeft een behoorlijke tik gehad in 2009. De tendens was dat bedrijven op zoek naar korte termijn kostenbesparing, als eerste gingen snijden in travel, training en events. We verloren in één keer 20% van de vergaderomzet. Door kostenbesparing hebben we de cashflow op orde kunnen houden.” “De reguliere vergadermarkt is zich voorzichtig aan het herstellen. Grotere congressen en events is nog steeds moeilijk.” Continu zichtbaar “Wat je ziet is dat lead times steeds korter worden. ‘We hebben waarschijnlijk een meeting over drie weken en we laten nog weten waar het is’, krijg je dan te horen. Of, ‘we hebben van onze manager gehoord dat we niets meer doen’ en drie weken later wil men toch een meeting. Het is aan ons om daar op in te spelen. Daarom investeren we juist in sales. Zodat we heel dicht op de klant zitten. Het gaat er om op het juiste moment, met juiste aanbod, bij de juiste persoon te zitten. Het is van groot belang om voortdurend met de klant in contact te zijn en continu zichtbaar te zijn.” “Het heeft totaal geen zin om heimwee te hebben naar 2008. Dat is weg. Dit is gewoon de nieuwe realiteit van de markt in haar huidige omvang.” “Ik zie duidelijk dat er een soort van bodem in komt, maar de prijs en bezettingsgraad staan nog steeds onder druk. Dat doen we onszelf aan. Amsterdam is een markt van 75% bezettingsgraad, waarom zou je dan gaan discounten. Waarom? Als je gewoon wacht, dan pak je de goede handel. Waarom zijn we als hoteliers altijd nerveus? Iedereen wil bezetting hebben, maar het gaat om prijs. Dat is marge.” “De huidige situatie kan nog best twee tot drie jaar duren. Is dat erg? Nee, dat is niet erg. Dit is een markt waarin je met veel dynamiek en creativiteit nog een goede boterham kunt verdienen. Natuurlijk moet je altijd zorgen dat de cashflow goed is, zodat je de banken kunt betalen.” “Wij zitten in de gelukkige omstandigheid dat het vastgoed van ons is. Merk, exploitatie en vastgoed zit bij ons in één hand. Je kunt beter je tijd steken in het creëren van gasttevredenheid en daarvoor de juiste investering doen, dan dat je de hele dag zit te ruziën met de huurbaas.” “Onze cashflow is robuust. We kunnen de banken netjes betalen en de noodzakelijke investeringen in ons product doen. Dat maakt het voor ons mogelijk om bezig te blijven met het garanderen van de kwaliteit, wat belangrijk is voor onze gasten.” Bilderberg Business Zo heeft het bedrijf voor de zakelijke markt Bilderberg Business geïntroduceerd. Een concept waar de nodige marktonderzoek aan vooraf is gegaan, vertelt Van der Vossen. “Wij hebben onze klanten gevraagd ‘Wat doe je in een tijd dat je vergaderbudget omlaag gaat, beperkt wordt en je toch de behoefte hebt een succesvolle vergadering wilt hebben. Vergaderen op kantoor waar je de hele dag gestoord wordt hoeft ook niet per definitie te leiden tot de meest succesvolle vergadering. Wat zijn dan de elementen die je wilt terugzien bij ons?” “Persoonlijke aandacht en natuurlijk de locatie en hoe de vergaderzaal er uit ziet zijn belangrijk. Maar daarvan zegt iedereen dat ze daar goed in zijn.” Gezonde breaks “Duurzaamheid bleek een ander belangrijk agendapunt. Dat betekent bij ons een vertaling naar food & beverage en bewegen. Het gaat om een bepaalde manier een vergadering in te richten, waardoor een bepaalde dynamiek ontstaat. Hoe ga je om met breaks?” “Mensen willen steeds meer verantwoord eten. Dat wil zeggen lokaal geproduceerd en gezond. Dat betekent nadenken over welke koolhydraten en hoeveel suiker je aanbiedt. Rollen de bitterballen en kroketten naar binnen of biedt je gezonde soepen aan?” “De bouwbranche is voor ons heel belangrijk. Die zeggen ‘Gezonde breaks? Wij willen bitterballen!’. Ook prima. De klant is koning. Maar wij bieden de klant in ieder geval de keuze.” Hetzelfde geldt voor de actieve breaks en workshops. Van der Vossen erkent dat de belangstelling voor dit onderdeel van Bilderberg Business beneden verwachting is gebleven. “Het is niet iets wat breed wordt uitgerold. Het gebeurt wel, maar is meer maatwerk geworden dan dat het een standaardproduct is met ‘om vier uur hebben we een break en dan gaat iedereen in een bodypump sessie’.” “Het is onderdeel van het maatwerk pakket dat we met je afspreken. We hebben de infrastructuur, dus is het goed dat we het ontwikkeld hebben.” “Je ziet wel dat individuen gebruik maken van de dingen die wij aanbieden. hardloper en je ziet dat ‘s ochtends zeven uur een clinic is geregeld met andere gasten van het hotel. Toch aantrekkelijker dan dat je alleen loopt in de regen.“ “Een ander voorbeeld zijn ontbijt en lunch. Dat zijn bij ons We zijn gaan nadenken. Wat is het Bilderbergontbijt? Wat biedt je aan en hoe presenteer je dat? Co-makership werd heel belangrijk. We zijn heel dicht bij de producenten gaan zitten. Bijvoorbeeld het brood, hebben we in samenwerking met het HERFST 2012 QM|11 Jij bent bijvoorbeeld toch vooral banqueting operaties. › Pagina 10

Pagina 12

Voor uitgaves, online boeken en vaktijdschriften zie het Online Touch content management system systeem. Met de mogelijkheid voor een online shop in uw nieuwsbrieven.

QM Herfst 2012 Lees publicatie 4Home


You need flash player to view this online publication