PROFESSIONEELSPREKER ‘Leer surfen op de tijd’ KEEPS BRANDS RELEVANT Peter Heshof Peter Heshofs vizier staat altijd open. Hij spot trends als urban farming en doorgrondt de onderliggende krachten. En daar blijft het niet bij: ‘Want wat kán je met die informatie? En waarom is het zo belangrijk om bij jezelf te blijven?’ Hoe bent u ‘tijdgeestwatcher’ geworden? “Zo word je natuurlijk niet geboren. Mijn marketingjaren verfde me door de wol op het gebied van consumentenbehoeften. Die ervaring hebben we als bureau weten te vangen in een model van acht oerbehoeften die de tijdgeest van een samenleving bepalen. We ontdekten tussen die oerbehoeften een soort bioritme. In sommige periodes streven we naar vrijheid, in andere juist naar zekerheid. Het volgt een vast patroon. Vanaf de jaren vijftig, een behoudende verzuilde samenleving, doorliepen we allerlei fases tot het millennium. Toen begonnen we weer aan dezelfde cyclus. Waar we nu zitten? In een overgang. We keren terug naar de waarden van de jaren zestig en zeventig.” Wat is uw boodschap? “Ik laat Madonna zien en vraag de zaal: hoe kan het dat het meisje dat in de jaren tachtig populair werd met ‘Material Girl’ nu nog steeds volle zalen trekt? ‘Ze is een trendsetter’, hoor ik vaak. Dat is niet zo. Je kunt een trend niet zetten. Je kunt een trend wel volgen en Madonna doet dat als een van de eersten. Maar haar kracht is vooral dat ze bij haar merkhart, haar DNA, is gebleven. Als tijdgeestwatcher is dat een belangrijk onderdeel van mijn boodschap. Prima al die trends, maar begin bij jezelf. Je kunt trends zien als een golf waarop je kunt mee surfen. Als de timing klopt en de golf bij je past. Soms moet je een trend voorbij laten rollen. Kijk naar wie je › HERFST 2012 QM|29 and on trend Pagina 28
Pagina 30Voor reclamefolders, online vakbladen en reisgidsen zie het Online Touch online publisher CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een web winkel in uw PDF-en.
QM Herfst 2012 Lees publicatie 4Home