PROFESSIONEELSPREKER bent en of dat spoort met de huidige tijdgeest en die van de nabije toekomst. Daarna kun je stappen zetten.” Wat is uw specialiteit? “Ik noem mijzelf geen trendwatcher, maar tijdgeestwatcher. Omdat ik kijk naar de huidige realiteit en vanuit daar aanwijs welke trends echt relevant zijn. Daarbij zorg ik dat mijn publiek niet verzuipt, want trends kunnen je overwoekeren. Sommige futurologen presenteren fier de ‘10 grote trends’. Ik denk dan: en nu? Ze sturen je weg in chaos. Als je trends duidt, ze in het hier en nu plaatst, dan heb je ineens handvatten om zelf koers te bepalen. Ik kan je prima vertellen dat we terug gaan naar de waarden en behoeften van de jaren zestig en zeventig, maar wat betekent het voor jouw mensen, merk of markt?’ Welke trends zijn relevant voor event managers? “Die van zingeving. Je event heeft pas bestaansrecht als je de ‘why’ kunt beantwoorden. Wat is het hogere doel? Je gasten willen minder buitenkant, meer binnenkant. In de vorige eeuw ging het om grote namen, nu om participatie. Hoe persoonlijker hoe beter. Het moderne event is ook kleinschaliger.” “Hoe je iets groots klein brengt? Kijk naar Ikea. In die blauwe loods voelt het alsof de meubels bij je thuis staan. De filosofie komt tot leven en je voelt dat die beleving niet zomaar een schil is. Dat krijg je alleen voor elkaar als je een helder antwoord kunt formuleren op de waaromvraag.” Wat is uw passie? “Mensen op de rit helpen, dat is mijn kracht en mijn liefde. Zit je vast? Dan hou ik ervan om perspectief te schetsen. Het zit in mijn genen. Als iemand met een probleem zit gaan de radertjes draaien. Aan de andere kant ben ik niet het type dat een probleem eindeloos gaat uitpluizen. Ik heb de neiging om altijd vooruit te kijken. ‘Keeping brands relevant and on trend’, dat is mijn werk.” “ Ik wip mensen in het goede spoor, zet de wissel om. En als de trein eenmaal rijdt hoef ik er niet meer op te zitten. Dan zwaai ik hem vrolijk uit en is mijn werk voltooid.’ Heeft u een slechte ervaring als spreker? “Vorig jaar op de Woonbeurs, in een grote hal in de RAI, kwam er veel geluid van voorbij wandelend beurspubliek. De organisatie had hiervoor iets slims bedacht: het hele publiek kreeg een koptelefoon en ik sprak in een microfoon.” 30|QM HERFST 2012 Pagina 29

Pagina 31

Heeft u een sportblad, onlinebook of e-onderwijsmagazines? Gebruik Online Touch: catalogus naar een digitale publicatie converteren.

QM Herfst 2012 Lees publicatie 4Home


You need flash player to view this online publication