INCENTIVEVISIE grote Chinese bedrijven en overheidsinstanties en in China gevestigde multinationals – incentives en business trips naar Europa. Die contracten zijn essentieel, want door zo’n contract ‘mogen’ Chinese bedrijven met je in zee gaan. Ook al bieden ze geen enkele garantie op business. Als je geen contract hebt, heb je überhaupt geen kans op business.” Naast het organiseren van en adviseren over incentives naar met name Europa, gaat ICM fungeren als agentschap dan wel vertegenwoordiging voor buitenlandse organisaties die in de Chinese reisbranche voet aan de grond willen krijgen. Den Hartog: “Dit onderdeel staat nog in de kinderschoenen, maar ik heb al heel wat aanvragen uit mijn eigen netwerk gekregen. Bijvoorbeeld van een relatie in Egypte, maar ook van een Europese hotelketen en verschillende dmc’s. We moeten dit onderdeel nog helemaal op poten zetten, maar ik verwacht er veel van.” Tering naar de nering Als ondernemer met jarenlange ervaring in de reisbranche – een branche die bij uitstek gekenmerkt wordt door ups en downs – heeft Rob den Hartog een eigenschap ontwikkeld die je gerust ‘de vooruitziende blik’ kunt noemen. Dus als hij ergens veel van verwacht, dan is de kans groot dat hij gelijk krijgt. Al ziet hij het zelf meer als een gevolg van het feit dat hij ‘door schade en schande’ wijs is geworden en dat je op tijd de ‘tering naar de nering’ moet zetten. Het begon allemaal in de jaren zeventig, toen hij als student economie en bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit een reisbureau begon, gespecialiseerd in Kibboetsreizen naar Israël. “Een vreselijk populaire bestemming voor studenten in die tijd”, vertelt hij. “Daarna heb ik me nooit meer uit de reiswereld kunnen bevrijden”, voegt hij er gekscherend aan toe. Toen de populariteit van kibboetsen langzamerhand afnam, ging hij op zoek naar andere markten. Dat werd het Midden-Oosten. K-tours (met de k van kibboets) groeide uit tot een middelgroot Midden-Oosten touroperator. Den Hartog: “Dat heb ik jarenlang met hart en ziel gedaan, maar toen het er in de jaren negentig begon te rommelen, werd het steeds moeilijker. In 2000 kreeg ik de kans om Incentive Holland over te nemen en die greep ik met beide handen aan. Vrij snel veranderde ik de naam naar Incentive Europe, wat de lading veel beter dekte, want Incentive Europe is een internationaal opererend bedrijf met internationale klanten. Uit ervaring wijs geworden, wist ik dat ik mijn pijlen beter niet op één markt kon richten. Daarom ontwikkelde ik een aantal nieuwe activiteiten, waarvan sommigen succesvol bleken en sommigen niet.” Incoming poot De diversificatie van de bedrijfsactiviteiten bleek een goede zet. Ook al was er destijds nog geen vuiltje aan de economische lucht en draaide de internationale (lees: Westerse) incentive markt op volle toeren. “Eén ding is zeker”, zegt Den Hartog. “Als ik toen geen actie had ondernomen, zou de toekomst van Incentive Europe er nu een stuk minder rooskleurig uitzien.” Van de verschillende activiteiten die Den Hartog ontplooide, bleken er twee meer dan potentie te hebben. “Ten eerste richtte ik in 2003 een ‘Incoming poot’ op, dus gespecialiseerd in incentives vanuit het buitenland naar Europa. Uit mijn onderzoek naar groeimarkten kwam naar voren dat het MICE-gebeuren in China weleens een grote vlucht kon gaan nemen. Ik nam Chinese HERFST 2012 QM|51 › Pagina 50
Pagina 52Heeft u een uitgave, virtualpaper of digi-reclamefolders? Gebruik Online Touch: catalogus online zetten.
QM Herfst 2012 Lees publicatie 4Home