HOSPITALITYBRAND worden steeds belangrijker. Met de verkeersintensiteit die we hadden, hebben en krijgen zal die ontwikkeling zich alleen maar versterken.” “Lokaal en regionaal Films worden niet meer op grote filmrollen aangeleverd, maar via satelliet rechtstreeks gedownload.” “Met deze nieuwe digitale voorzieningen kun je ook heel mooi een congres faciliteren. We kunnen satellietverbindingen verzorgen met een groot evenement dat elders in de wereld plaatsvindt. We leggen daar een lijntje naar toe en sluiten zo Zeeland aan met bijvoorbeeld Los Angeles en zorgen dat er wisselwerking ontstaat. Zo ontstaan er hele compleet andere mogelijkheden.” Sportgerelateerde propositie “Neem nu Omnisport Apeldoorn. Een top-sportaccommodatie met vergaderzalen en voldoende ruimte om een beurs neer te zetten. Het is allemaal kleinschaliger, maar een super locatie en bij uitstek geschikt voor sportgerelateerde congressen en vergaderingen en voor sportgerelateerde bedrijven om hun strategie of producten voor het komen jaar te presenteren. Bijvoorbeeld een bedrijf als Shimano dat zich presenteert en haar gasten een clinic baanwielrennen aanbiedt.” “De locatie leent zich voor de mooie combinatie van een grootschalig evenement met een beurs of hospitality moment. De AFAS Tennis Classics zijn daar een mooi voorbeeld van. Een toernooi met coryfeeën die naast het tennis vooral veel lol maken. Ook leuk als je geen pure tennis liefhebber bent. Een prachtige tennis arena met ruimte voor 5000 kijkers . Met business-to-business faciliteiten in een groot VIP-dorp en de rest van het pand in gebruik voor seminars, meetings en congressen.” “De locatie heeft alles in huis en ligt geweldig centraal. We hebben het gewoon nog onvoldoende goed neergezet in de markt. We zullen ons meer moeten profileren voor meetings en congressen. Die markt gaan we nu daadwerkelijk aanspreken.” 12|QM “En dat geldt eigenlijk ook voor onze andere locaties. We moeten per locatie bekijken ‘wat past hier het beste.” Catering uitkopen Wat ook anders is in de markt van zakelijke bijeenkomsten is de catering. Waar menig beursorganisator het al gauw prima vindt dat Libéma de catering voor haar rekening neemt, daar zal menig organisator van een zakelijk evenement zelf de cateraar willen kiezen. Overigens een discussie die branchebreed en dus ook bij veel andere locatieverschaffers wordt gevoerd. Zo ook vorig jaar tijdens een bezoek van het Genootschap van Eventmanagers aan 1931. “Het verwachtingspatroon van het horeca-aanbod is bij een congres anders dan bij een evenement of een beurs. Dat beseffen wij ons terdege”, antwoordt Koemans. “Alle soorten activiteiten op onze locaties hebben behoefte aan bereikbaarheid en voldoende parkeerplaatsen, maar vanaf daar kom je op een kruispunt waarbij je voor congressen specifiek te maken krijgt met vergader- en uitbreeklocaties en kwalitatieve cateringwensen.” “We besteden ook heel veel tijd aan het vraagstuk catering. Het is voor alle partijen een wezenlijk onderdeel. Als het om publiekscatering gaat - grootschalig, basisproducten - dan hebben we daar zelf alle kennis voor in huis. Als een organiser specifieke eisen heeft dan inventariseren we zijn of haar wensen en dan doen we beroep op een derde partij; partners die we al heel lang kennen en die kunnen inspelen op alle hoogwaardige eisen van de klant.” “Als een organiser per se een eigen cateraar wil meenemen, dan staan wij daar voor open. Wel volgens een afdrachtmodule. Die cateraar maakt vaak toch gebruik van onze keukenfaciliteiten en infrastructuur en je hebt te maken met de overdracht bij ingebruikname van die faciliteiten en een afsluiting om te bepalen hoe die cateraar alles achter laat.” “Horeca is voor ons natuurlijk ook een verdienmoment, naast huur voor de locatie, het verkopen van faciliteiten en de parkeeropbrengsten. Uiteindelijk gaat het toch om het totaal van afspraken dat je maakt. Dus het meebrengen van een eigen cateraar sluiten we niet voor honderd procent uit. Ik denk dat we soms zelfs te flexibel zijn op dat terrein.” Tevreden piramide “Uiteindelijk gaat het er ons om dat we meehelpen aan de tevredenheid van alle betrokken partijen. Als we daarvoor zorgen, dan garandeert dat de continuïteit van ons bedrijfsmodel.” “Ik ga uit van de piramide met bovenaan de organiser, daar onder de deelnemers of exposanten en daar weer onder de bezoekers. Dat zijn alle drie belangrijke gasten van Libéma. De tevredenheid gaat volgens mij van onder naar boven. Is de bezoeker tevreden, dan is Pagina 11

Pagina 13

Heeft u een relatiemagazine, turn pages of digitale verenigingsbladen? Gebruik Online Touch: jaarverslag online bladerbaar publiceren.

QM104 Lees publicatie 1Home


You need flash player to view this online publication