MEETTHEPLANNER Bea Smink: “Als een klant belt, weet ik precies wat de stand van zaken is” Volgens Bea Smink van organisatiebureau Smink & Co zijn de volgende ingrediënten voor een goede organiser onmisbaar: een scheut spontaniteit, een dikke plak organisatietalent, een f linke toef klantvriendelijkheid en een snuf je humor. Goed roeren en voilà: daar staat ‘the perfect meeting planner’. Je bent je carrière in de hotelbranche begonnen. Vertel. Vanaf de middelbare school ambieerde ik een internationale hotelcarrière. Na de Hogere Hotelschool in Den Haag kwam ik bij het Hyatt Regency Brussels terecht, waar ik me vooral op de afdeling banqueting en evenementen op mijn plek voelde. Hoewel het hotelwezen me altijd had getrokken, wist ik niet of ik mijn hele leven in een hotel wilde werken. Op een dag viel mijn oog op een advertentie in De Telegraaf. Jaarbeurs Utrecht zocht een medewerker booking office. Ik dacht: ik schrijf en ik zie wel. De Jaarbeurs nodigde me uit, maar ik was gaan twijfelen en belde af. Ik werd meteen teruggebeld: ‘Je profiel past goed, kom nou eerst maar eens praten, dan kun je altijd nog nee zeggen.’ Het klikte meteen en de baan leek me leuk, maar op de terugweg naar Brussel begon ik toch weer te twijfelen. ’s Avonds werd ik gebeld: ze wilden me graag hebben. En? Ik heb het gedaan en ik heb er nooit spijt van gehad! De Jaarbeurs is het platform voor alles: beurzen, congressen, evenementen, vergaderingen. Het is het middelpunt van Nederland als het gaat om ontmoetingen tussen mensen. Ik kwam er precies in de goede tijd: eind jaren tachtig. De economie zat in een enorme ‘up’, alles kon. Ik kwam erachter dat het in Nederland wemelt van de clubs, verenigingen, associaties, vakorganisaties, noem maar op, en als medewerker booking office had ik iedereen aan de lijn: congressen voor driehonderd personen, beursorganisatoren, een grote jaarvergadering, een NIMA-examen waarvoor achtduizend stoelen in een beurshal geplaatst moesten worden. Het leuke was: als je iemand aan de telefoon had, dan was dat ‘jouw’ evenement. Wat ik bovendien bijzonder vond was dat de business als vanzelf naar ons toe leek te komen. Dat was ik vanuit de hotellerie niet gewend, daar moesten we zelf achter de business aan.” Welke carrièrestappen heb je bij de Jaarbeurs gemaakt? Na zo’n anderhalf jaar maakte ik de overstap naar het Congres Organisatie Bureau binnen de Jaarbeurs. Ook daar was het werk weer heel divers: van kleine zakelijke bijeenkomsten tot grote congressen en alles er tussen in. Het belangrijkste wat ik hier heb geleerd, is dat je geen top inhoudsdeskundige hoeft te zijn om een goed congres neer te zetten. Je moet logisch denken en je verplaatsen in de deelnemer. In 1994 ben ik gevraagd om beursmanager te worden. De eerste jaren deed ik een aantal retailbeurzen en als laatste de Support-beurs, voor gehandicapten. Die is onder mijn leiding hervormd van beurs voor revalidatie en thuiszorg naar een soort ‘huishoudbeurs’ voor de gehandicapten zelf, waarbij de beurs in het teken stond van wonen, leven en werken met een handicap. Het was VOORJAAR 2012 QM|19 › Pagina 18

Pagina 20

Voor catalogussen, online drukwerk en onderwijs catalogi zie het Online Touch beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een online shop in uw verenigingsbladen.

QM104 Lees publicatie 1Home


You need flash player to view this online publication