MEETINGNIEUWS ‘Realtime Rotterdam’ nieuwe studiedagen van Rotterdam Marketing Rotterdam’ studiedagen van Rotterdam Marketing in 2012. Op vier data worden meetingplanners aan de hand van een thema meegenomen naar bijzondere plekken in de stad, waarbij locaties hun mogelijkheden op creatieve wijze laten zien en ervaren. “Bij het organiseren van meetings en events draait het steeds meer om het leveren van maatwerk en het creëren van beleving”, aldus Sharona Fens, medewerker relatiemarketingactiviteiten Rotterdam Marketing. “Met onze nieuwe ‘Realtime Rotterdam’ studiedagen spelen we hier op in door de meetingplanner zelf te laten ervaren wat er allemaal mogelijk is. Anders dan voorheen maken we ons programma nu slechts in grote lijnen vooraf bekend en verrassen we de deelnemers gaandeweg met bijzondere invalshoeken. “ De ‘Realtime Rotterdam’ studiedagen worden vier keer per jaar georganiseerd met elke keer een ander thema. De eerste met als thema ‘Meetings aan de Maas’ vond plaats op 15 maart. Op 19 april komen een aantal architectonische hoogstandjes aan bod tijdens ‘De architectuur van vergaderen’. Op 10 mei wordt het duurzame aspect belicht in ‘Rotterdam kleurt groen’. De laatste studiedag vindt plaats op 1 november. Tijdens het avondprogramma ‘Rotterdam under the Stars’ wordt kennisgemaakt met de mooiste locaties na zonsondergang met uitzicht op de Rotterdamse skyline. < Nieuwe website Convention Bureau Arnhem Nijmegen Convention Bureau regio Arnhem Nijmegen heeft een compleet nieuwe website gelanceerd. Marie-Louise Buckens, manager Convention Bureau: “De website www.conventionbureau.nl is de plaats voor het vinden van een passende vergaderof congreslocatie in de regio Arnhem of voor het opdoen van inspiratie voor een evenement of zakelijke bijeenkomst.” “Voorafgaand aan de vernieuwing van de site hebben we onderzoek gedaan naar de wensen van zowel de sitebezoekers als de partners die op de site vermeld staan”, aldus Buckens. “De hedendaagse wensen en eisen zijn hierdoor opgenomen naar gelang van de behoeftes van de gebruikers. Door de slimme opbouw van de site is deze tevens goed vindbaar in de zoekmachines.” Gedurende het jaar zet Convention Bureau regio Arnhem Nijmegen diverse campagnes in en verzorgt het up to date informatie voor meetingplanners en beslissers. Dit is allemaal terug te vinden op de site. Daarnaast zijn op de site filmpjes, referenties, organisatietips, nieuwsberichten en interessante onderzoeken te vinden. De website wordt in drie talen aangeboden. < Crisis op vrijdag de dertiende Crisis op vrijdag de dertiende. MPI Nederland bracht op 13 januari in 7AM in Den Haag de 70 deelnemers aan haar educational in een crisissituatie. Aan de diverse gelegenheidsgroepen de taak om als evenementverantwoordelijke een communicatieplan op te stellen en een persconferentie te leiden. De workshop werd ingeleid door Jean Fransman, woordvoerder van het ministerie van Veiligheid en Justitie, en Onno Duyvené de Wit, redacteur en nieuwslezer bij NOS radio 1. Belangrijk advies van beide heren was: “Ben eerlijk en houd je bij de feiten. Als je bepaalde informatie niet hebt, dan meld je dat eerlijk. Woordvoering en pers hebben elkaar nodig. Zorg dat je elkaar helpt en wees daarom integer en oprecht.” Vervolgens was het aan vijf groepen om de adviezen in de praktijk te brengen. Elk kreeg een realistische case, die elke congresorganisator in zijn of haar dagelijkse praktijk kan overkomen. Aan de deelnemers de uitdaging om de regie wat betreft de communicatie te nemen, door middel van een interne memo, een persbericht en tot slot een persbijeenkomst. De massaal aanwezige pers, bestaande uit alle deelnemers onder leiding van Jean Fransman en Onno Duyvené de Wit, stelde kritische vragen. De MPI-leden bleken communicatief vaardig en wisten, soms met behulp van zelf verzonnen feiten, geruchten en beschuldigingen te pareren. < Festivak verhuist naar Jaarbeurs Utrecht Festivak, de vakbeurs voor publieksevenement verhuist in 2013 naar Jaarbeurs Utrecht. Daarmee zet de beurs haar reizende bestaan voort. De afgelopen Nederlandse editie van de beurs vond voor het eerst plaats in de RAI en in de jaren daarvoor werden het Autotron, Liempde, Ahoy en de Brabanthallen aangedaan. “We hebben goed geluisterd naar de terugkoppeling die we van onze exposanten en bezoekers kregen. De wens om Festivak op een meer centraal gelegen plek in Nederland te houden heeft ons naar Utrecht geleid,” aldus SasKia Holterman, Partner Organisatie Groep Zuid. “We zijn de goede weg in geslagen met het uitgebreide en praktijkgerichte lezingenprogramma en de inzet van social media. De wens voor de komende editie is een nog grotere interactie en betrokkenheid van bezoeker en exposant in de totstandkoming en samenstelling van het programma.” Festivak Nederland vindt plaats op 13 en 14 november 2013 in Jaarbeurs Utrecht. Wie niet zo lang wil wachten kan op 21 en 22 november 2012 Festivak in België bezoeken, die voor de vierde maal in Antwerpen plaatsvindt. < VOORJAAR 2012 QM|51 Pagina 50

Pagina 52

Interactieve digi tijdschrift, deze vaktijdschrift of maandblad is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het van pdf naar digitaal converteren van digi-clubmagazines.

QM104 Lees publicatie 1Home


You need flash player to view this online publication