HOSPITALITYBRAND De twee nieuwe uitersten van de collectie Volgend jaar opent Fletcher Hotels twee nieuwe locaties. Dit keer komt er geen overname aan te pas. Met twee opmerkelijke nieuwbouwprojecten brengt de hotelgroep de tussenstand op vijftig locaties en wordt de variatie in de collectie nog groter. Fletcher Hotel Amsterdam, dat nu in aanbouw is, lijkt strijdig met alles dat de hotelgroep wil uitstralen. Langs de A2, bij knooppunt Holendrecht, verschijnt een futuristisch ogende toren van 60 meter hoog, dat een viersterren hotel huisvest met onder meer 120 hotelkamers, 9 vergaderzalen en boardrooms, een sky lounge en een panaroma restaurant. “We wi l len al heel lang een hotel in Amsterdam”, vertelt Rob Hermans. “Wat we aangeboden kregen was te groot, te zakelijk of te klein en te oud; teveel in het centrum.” De blauwe cirkel met daarin de subtiele en zwierige letter F, oftewel het logo van de hotelketen, mag dan een aantal maal op de geheel glazen façade prijken; een familiehotel in een natuurlijke omgeving kun je er niet in zien. Hermans: “Deze nieuwbouw geeft aan dat Fletcher een collectie van uitersten is. Eigenlijk geldt dat voor onze beide nieuwbouwprojecten. Het Nautisch Kwartier in Huizen dat in de eerste helft van volgend jaar opent, is een weergave van huisjes langs de Zuiderzee honderd jaar geleden. Dat straalt boerenkool uit en Nederland zoals het vroeger was. De locatie A2 is internationaal, Nederland over 5 jaar, met een iPad op je kamer. Al onze andere locaties bevinden zich qua uitstraling tussen die twee in.” 8|QM WINTER 2011 “Wat ze bindt is dat ze kleinschalig zijn, huiselijk. Persoonlijke aandacht, eerlijkheid en openheid staan voorop.” “Mooie dekking” Fletcher Hotels groeit gestaag door. De teller staat nu op 50 hotels, waarvan twee in aanbouw. En voor de overname van nog twee hotels is er een gentlemen’s agreement. De doelstelling is om door te groeien naar 75 hotels in Nederland, vertelt Hermans. “Waarom 75? Het is natuurlijk een mooi getal en gevoelsmatig hebben we met nog 25 hotels er bij een mooie dekking verspreid over heel Nederland.” De nieuwe aanwinsten zouden zich logischerwijs vooral in het midden van het land moeten bevinden, want de landkaart met Fletcher hotels laat voornamelijk stippen in de kust- en grensstreken zien. Komt dat omdat centraal gelegen familiehotels minder snel in de problemen komen, aangezien daar veel landelijke eendaagse meetings plaatsvinden, en dus niet hoeven aan de kloppen bij een hotelgroep? “Toen wij begonnen misschien wel”, antwoordt Hermans. “Maar tegenwoordig kan een familiehotel zich niet meer zelfstandig vermarkten. Je moet zorgen dat je via internet boekbaar bent en het wordt steeds moeilijker om vindbaar te zijn op internet. Straks ben je alleen nog via een app vindbaar.” “Alles is maatwerk” Dat wil overigens niet zeggen dat Fletcher alle kaarten zet op internet, benadrukt Hermans. “We hebben niet voor niets een redelijk grote buitendienst”. “Het is lastig om op internet te laten zien wat je op maat kunt maken. Inspireren en organiseren kunnen we - helaas - niet centraal doen. Alles wat er gebeurd op onze locaties is maatwerk. Dat is het segment dat we het leukst vinden om te doen. De aanpak verschilt per locatie, net zoals de locaties van elkaar verschillen.” “Voor een eerste kennismaking met Fletcher organiseren we onder meer netwerkborrels. Een mooi voorbeeld is Club de Jonge Kieviet. Dat is uitgegroeid tot een ondernemersclub van inmiddels tweehonderd leden en met een comité van aanbeveling. Die club komt maandelijks samen in Auberge de Kieviet, met vaak bekende sprekers op het programma.” “Het idee is hier op kantoor ontstaan. De locatie heeft het geadopteerd. Wij faciliteren het, maar het blijft lokaal. Wij communiceren zo’n voorbeeld naar alle locaties en die mogen zelf bepalen of ze het ook gaan doen. Mogen. Niet moeten, want dan wordt het niks.” “Als een bedrijf eenmaal bij klant bij ons is, dan gaat alles weer wel centraal. Het bedrijf heeft dan één vast contactpersoon bij Fletcher en kan via die persoon alle vijftig de locaties boeken.” Rob Hermans: “Je moet zorgen dat je via internet boekbaar bent en het wordt steeds moeilijker om vindbaar te zijn op internet. Straks ben je alleen nog via een app vindbaar.” Pagina 7

Pagina 9

Heeft u een studiegids, blue berry of digitale artikelen? Gebruik Online Touch: publicatie converteren naar een online publicatie.

QM winter 2011 Lees publicatie 2Home


You need flash player to view this online publication