MEETTHEPLANNER Vertel daar eens wat meer over? Jac: “Voor Boom Nelissen, een uitgeverij van managementboeken, presenteren en begeleiden wij bijvoorbeeld het uitkomen van een boek. Nadat ik het boek heb gelezen, verzin ik een concept waarbij ik met mijn goocheltrucs de inhoud van het boek visualiseer. Dat levert een heel verrassend event op.” “Goochelen is altijd een hobby van me geweest en de laatste zes, zeven jaar heb ik me er echt professioneel in bekwaamd. Voorheen boden we vaak het duale dagvoorzitterschap aan, waarbij ik zelf dagvoorzitter was en het goochelen aan een ander overliet. Maar als je de inhoud aan een ander overbrengt, ontstaat er toch een soort ruis, hoe miniem ook. Nu ik zelf als dagvoorzitter-goochelaar optreed, kan ik de inhoud eindeloos meer benutten. Een andere vorm is de samenvatting van een evenement. Ik heb zo’n zestig trucs in mijn koffer en tijdens het event bepaal ik welke vijf of zes trucs het beste bij de situatie passen. Tijdens de pauzes schrijf er een passend verhaal bij en aan het eind van het congres vat ik de inhoud ‘op magische wijze’ samen.” Elly Kerker bij de uitvergrote Yenga-toren in de bezoekersruimte van Aenit. Het Yenga-spel staat symbool voor de inhoudelijke elementen die Aenit nodig heeft en gebruikt om een concept te kunnen ‘bouwen’. Hoe staat jullie bedrijf er nu voor? Jac: “De afgelopen 23 jaar hebben we grofweg dertig producties op jaarbasis gedaan. Van kleine meetings tot zeer grote internationale congressen. Sommige projecten vergden een productietijd van tien of elf maanden, waar we soms met zestig of zeventig mensen aan werkten. Als je dan bedenkt dat elk project éénmalig is, dat je nooit een generale repetitie hebt, dat je altijd op het moment suprème honderd procent moet vlammen, snap je dat dit vak zowel fantastisch als zenuwslopend is. Waarmee ik maar wil aangeven: na zoveel jaar topsport willen we ons product wat kleinschaliger maken. Ook omdat de markt daarom vraagt. Ik ga me meer toeleggen op mijn magische dagvoorzitterschap en boek-events.” 22|QM ZOMER 2012 Waar onderscheidt Aenit zich mee? Jac: “Onze kracht is het visualiseren van de inhoud. Dat doen we op allerlei manieren. De nadruk ligt op podiumkunsten, maar het kan veel breder. Ik ga meerdere keren naar de opdrachtgever en vraag eindeloos door over het bedrijf, over de doelstellingen, over alles. Sommigen vragen zich af of dat nodig is, maar ik vind van wel. Om een op maat gemaakt en doeltreffend evenement neer te zetten, moet je je goed in de opdrachtgever en de opdracht verdiepen. Ik vind dat heerlijk.” Wat zijn de onmisbare eigenschappen van een goede organisator? Jac: “Respect. Als organisator moet je niet alleen respect hebben voor de opdrachtgever, maar ook voor zijn boodschap, publiek en andere toeleveranciers. De opdrachtgever moet zijn zorg bij je kwijtraken. Hij moet er niet een zorg bij krijgen.” Pagina 21

Pagina 23

Scoor meer met een online shop in uw archief. Velen gingen u voor en publiceerden whitepapers online.

QM zomer 2012 Lees publicatie 3Home


You need flash player to view this online publication